Вива на дискотеката

Като почнахме с Виза и минахме през "Витоша", логично е да продължим с "Вива". За да усетите и Вие на собствения си слушателски гръб как радиото Ви уважава - не точно Вас, а вас - всичките взети заедно.
"Важното е да ни откриете"- това е джингълът, който разбулва лицето на музикалното радио "Вива". Важно е да допуснете в съзнанието си правото им да съществуват, да си се наричат радио. А дали ще ги слушате не е тяхна грижа. От вас се иска твърде малко разширяване на паметта, за да запомните честотата на излъчване и твърде много търпение, за да се задържите на нея.
"Вива" е изключително безобидно радио. Нямаше да му обърна внимание, ако то не натрапваше така откровено безразличието си към слушателя. "Вива" е дискотеката, в която влизат тълпи, а не отделни хора. И отношението на всички радиоводещи е точно такова - като към анонимна тълпа. Единственото, което отличава радиото и дискотеката излиза, че е в известното количество излъчвани реклами. Едва ли в полза на радиото обаче.
В дискотечната музика сама по себе си няма нищо лошо. И за нея явно си има слушатели дори от ранни махмурлийски часове. Ясно е, че целевата аудитория е в крехки пуберски (тинейджърски) години. В тази възраст хората търсят да бъдат определяни в група заради някакви страхове от собствената си недоизградена личност. "Вива" им дава това отношение, без да се опитва да отглежда личности. И правилно, радиото все пак е за развлечение, а не за сложни екзистенциални въпроси. За да държи слушателите си в група, "Вива"- дискотеката трябва да им дава обаче някакви елементарни общи знания. В случая това са имената на групите и изпълнителите, които диско-радио-водещият прочита с подходящ англоезичен акцент. Естествено нищо не се разбира, защото гласът не се и старае поне да подреди имената на съставите така, както ще прозвучат. Това "гласът" не го интересува, той си е свършил работата. Дали слушателят ще си направи труда да свързва музиката с определени певци е свободното пространство, което му се дава.
Неуважението към отделните слушатели не идва само от водещите. Те, честно казано, няма и как по друг начин да се държат, при условие, че материалът, с който работят, не съдържа категорията "уважение". Новата музика е сляла в едно дискотечните варианти на Гершуин, "Бийтълс" и Бородин със Сиси Кеч и "Модърн токинг". Превърнала ги е в равностойни културни продукти. И няма разграничение между ценни и обезценени стоки, между утвърдени с времето и породени от времето музикални фрази. За да тиражират подобна музика, водещите на "Вива" би трябвало да са претръпнали. А притъпили веднъж отношението си към музикалните авторитети, оттам нататък е лесно да не обръщат внимание на безплътната личност на слушателя.
"Вива" е продукт и производител на новото време. На обезличени хора (слушатели и водещи), които са извън всякакъв контекст. Те не са в обществото - или поне докато са в затвореното пространство на дискотеката. И понеже в тълпата рядко някой се интересува от съседа си, много правилно радиоводещите се обаждат рядко. Неуважението се е развило в двете посоки - от слушатели към водещи и от водещи към слушатели.

Вяра Ангелова