Сексуална перестройка

На предаването "1002 нощи" много му се ще да мине за скандално. Избраната тема за обговаряне - секса, се интерпретира от неговите лицедеи все още като абсолютно табу за българското народностно тяло. Радостина Григорова и Виктор Бисеров се провиждат като провокатори и осквернители на тукашната менталност, свенливо загръщаща с дрехи и предразсъдъци копнеещата си половост. Избраната заставка, изпреварваща рекламите, като че ли най-директно сочи желанието за смутителен душевно-креватен стриптийз - с падането си воалът на пищната одалиска разкрива всичко без срам, също както "1002 нощи" иска да разголи без задръжки и свенливост гостите в студиото. Разговорът за "чукане" като белег за разкрепостеност. "Истината" дибидюс.
Погледнато от този ъгъл, предаването всъщност представлява модернистичен проект за запълване на един фундаментален български (балкански?) пропуск - несъстоялата се по нашите политически/географски ширини сексуална революция. То е просвещение в действие, bildungsroman за естествеността на секса като вербален и соматичен ексхибиционизъм. Но тъкмо в името на педагогическата модерност водещите на "1002 нощи" предизвикват, насилват сексолалията; тя е не спонтанен акт, а натиск на властовата институция, декретираща и постановяваща нейното случване: "Сексът ли движи света?", пита убедено тя; "Не!", предават я подлежащите на превъзпитание.
Най-големите предатели на предаването обаче се оказват неговите специални гости. Извикани заради своята скандалност, те се изявяват тихи, кротки, конвенционални. Големият провал беше с Владо Въргала - актьорът въртеше, сучеше, но все го докарваше до съпругата и сина си, което направо обезсили водещата Радостина Григорова. Деси Красова, въпреки имиджа си на разкрепостена, дори безсрамна дама, също въздигна на преден план традиционните семейни ценности. Уж разговорът щеше да бъде за това колко е готино да сме освободени, но българинът едно си знае, едно си бае - дома, къщата, жената/мъжа, децата. Ориенталската традиция издънва сексуалната реформа, след предаването одалиската навлича престилката и отива да мие съдовете. Невероятната нощ на Аладин приключва с романтична вечеря на свещи със собствения съпруг.

Митко Новков