Сливането на НХГ и НГЧИ:
идеи, проекти, слухове, предположения

Подхвърлената неотдавна най-обща идея на министъра на културата Емма Москова за обединяване на Националната художествена галерия с Националната галерия за чуждестранно изкуство някак твърде бързо се превърна в идеен (и архитектурен) проект. Както се разбра, НХГ ще трябва да се премести в сградата на Техническия университет, долепена до НГЧИ. Средства за това били предвидени - многократно оповести в медиите Георги Липовански, директор на НГЧИ. Той като че ли единствен изглежда доволен от промяната. И докато част от артистичните среди пазят резервирано (изненадано?) мълчание, то други художници на висок глас страдат - "Ликвидират Националната галерия!". Останалото са слухове.
Всъщност вече години наред обществото изстрадва драмите на НХГ. Кражби, далавери на директори, малки скандали в пресата и голям ремонт на сградата, който винаги предстои. Спомняме си дългото предоставяне на източното крило на бившия Партиен дом за нуждите на галерията - имаше решение на МС, то беше спряно, после пак задвижено, но пък се явиха проблеми с фирмата, която ремонтира залите, сега пък няма пари за стелажи и т.н., и т.н. Междувременно директорът на галерията Ружа Маринска огласи широко бедственото положение на НХГ и поде кампания за събиране на средства от спонсори. Тя, разбира се, не можеше да реши основния въпрос, т.е. основния ремонт. Пътем, покрай зачестилите визити на цар Симеон II, се уточни, че дворецът не спада към подлежащите на реституция имоти на царското семейство. Но пък възникна въпрос номер две: какво ще стане със сградата, след като НХГ се изнесе (било в Партийния дом, било в МЕИ) и тя бъде ремонтирана? Тук вече сме в сферата на предположенията.
Не създаването на художествен музей от европейски тип, а апетитите на управляващите към двореца са причина за сливането на НХГ и НГЧИ - твърдят едни. Сградата на МЕИ изобщо не може да се пригоди за галерия - обясняват други. Не е вярно, идеята беше още на Людмила Живкова, тя затова направи ремонт на покрива - припомнят трети. Четвърти, загрижени за не толкова прозаични неща, се тревожат за облика на галериите, който неизбежно ще се загуби при механичното им сливане в едно цяло. И т.н., и т.н.
Ще се опитаме да внесем яснота по тези въпроси, като се допитаме до засегнатите страни. В някой от следващите броеве ще публикуваме позициите на Министерството на културата и на директорите на НХГ и НГЧИ.

Д.П.