На 3 и 4 февруари в Дома на киното се проведе семинар на тема "Авторски права и електронни медии", организиран от програма "Фар - интелектуална собственост" и Националния съвет за радио и телевизия. Залата беше претъпкана със заинтересовани и любопитни от цялата страна: бизнесмени, кабелни оператори, журналисти и пр. Европейската практика, проблемите, свързани със защитата на авторските права и изискванията около бъдещото лицензиране на кабелни оператори и електронни медии у нас, бяха анализирани от авторитетни чуждестранни специалисти (д-р Курт-Михаел Лоиц от AGICOA - Международна асоциация за управление кино- и аудиовизуални произведения, д-р Питер Вебер от германската ZDF, Хайн Ендлих и Ален Мож от GESAC), от председателя на ДКД Веселин Стойков, от представителите на НСРТ Нели Огнянова и Иво Драганов, както и от тези на Филмаутор и Музикаутор. След приемането на закона за далекосъобщенията и Закона за радиото и телевизията и съобразно международните споразумения и в България може би скоро ще се свърши с безразборното и неконтролируемо пиратство в излъчването на канали, филми, програми... Това може да се случи и след броени месеци. И още - според новия закон за електронните медии всяка от бъдещите лицензирани телевизии ще бъде задължена да участва по някакъв начин в производството на български филми. Дали...
За практическите ползи от семинара, за "видимостта" на бъдещето пред ефирните и кабелните оператори, за спазването на конвенцията за авторските права разговарях с трима от участниците в него.
Георги Кузмов, програмен директор на кабелна телевизия "Евроком": Адмирирам този семинар, защото тук най-после кабелните оператор и се събраха да чуят хора, които разбират от телевизия, които имат опита на Европа, които дойдоха да разкажат за верните пътища за развитие на телевизията и особено на кабелните телевизии у нас. Неслучайно семинарът е под наслов "Авторски права и електронни медии". Спазването на авторските права е едно от разковничетата за развитието на телевизиите в България - дали за цели сателитни програми, дали за излъчването на филми и програми, които самите кабелни телевизии произвеждат. Според мен бъдещето е ясно доста отдавна - в момента, в който започнат да се плащат правата на тези канали или програми, кабелните оператори ще могат да изготвят истинския бюджет на своята телевизия. Неслучайно се говори, че при истинските пазарни условия много от тях няма да издържат, защото правата наистина са скъпи, а просто не може да продължава ситуацията от местната видеокъща да се взема VHS-касета или просто се включва сателитът и се излъчва каквото попадне. Убеден съм, че след раздаването на лицензии кабелните пирати у нас ще намалеят, защото тогава всички регулиращи органи ще следят за спазването на авторските права - в момента, когато започне да се нарушава законът, след необходимите предупреждения, просто ще се отнемат лицензиите.
Светлин Капитанов, съдружник в АИК-кабелни комуникации - Пловдив, "Прима САТ" - Несебър, "Кабел груп" - Варна, "Леви САТ" - Лом, и "Емотон tv" - Казанлък:
Перспективата отдавна е ясна - авторските права трябва да се плащат. До момента повечето от телевизиите са сключили договори с представителите на чуждите компании в България. Сега вече идват на дневен ред доста сложни преговори, които ще се водят с представителите на немските програми - и на нас още не ни е ясно как ще стане. Но мисля, че ще постигнем успех и немските телевизии няма да бъдат спрени. Що се отнася до руските, ще има някои от тях, но "Мир кино" - не. Поне не скоро, защото самата излъчваща организация не плаща права за територията на България. Най-първо бяха уредени авторските права на българските филми - мисля, че почти няма кабелен оператор, който да не си плаща.
По закон определена част от продукцията трябва да бъде европейска и българска. За съжаление, на нашия пазар се предлагат предимно американски филми - така че в тази насока ще имаме доста трудности. Може би ще се тръгне към продуциране на български филми. Но ние няма да кандидатстваме за национална лицензия - произвеждаме новини, публицистични предавания, общо взето - правим, каквото можем.
Иво Драганов, секретар на НСРТ:
Най-важното е, че на този семинар се събрахме на едно място тези, които условно могат да се нарекат "пазарни играчи" - кабелните оператори, които препредават програми, оператори, които произвеждат програми, ефирни телевизии, ефирни радиа, хора, притежатели на права на различни канали, служби по авторско право, неправителствени организации като Филмаутор, Музикаутор членовете на Националния съвет за радио и телевизия, който година и половина беше демонизиран от пресата. Хората видяха, че ние не хапем и нямаме интерес да ги смазваме, а просто искаме да ги накараме да започнат да работят по европейски маниер. Те разбраха за какво става дума - първо, материята е уредена в България законово и държавата следи за изпълнението на този закон. Второ, по-тесните рамки на тази материя "авторски и сродни права", а именно Законът за далекосъобщенията, Законът за радиото и телевизията, са факти и държавата няма да търпи повече в нито едно отношение да се нарушават тези авторски права. А и това е императивно изискване на Съвета на Европа. Ако нашият манталитет все още е да се занимаваме с реституцията на нивичките и на дюкянчетата и да се държим, сякаш живеем в комуналки, да си крадем кокошките през оградите, в цивилизованите страни вече се занимават главно с експлоатацията на интелектуалната собственост. Както каза Хайн Ендлих, 6-10 на сто от брутния вътрешен продукт на Европа идва от интелектуална собственост. Просто ние трябва да се научим вече да се отнасяме към интелектуалната собственост по същия начин, както се отнасят някои към любимите си BMW-та. Независимо от твърденията на кабелните оператори, че си плащат авторските права, от дружествата за колективно управление на авторските права твърдят обратното. Преди два-три дни беше осъден кабелен оператор в Свиленград. Какво правят по-недобросъвестните от тях - взимат касета от видеотеката, пускат я на своя излъчващ канал и така удовлетворяват потребностите на абонатите си. С това, надявам се, ще бъде свършено в съвсем обозримо бъдеще.
В края на семинара се стигна и до практическо предложение: Музикаутор ще се нагърби с тежката техническа работа за подготовка на колективни преговори от страна на кабелните оператори за внос на програми.

Геновева Димитрова