Празното място
За да направиш печеливш всекидневник, казват, трябва да имаш отличен политически отдел и още по-добър спортен отдел. И при радиостанциите е горе-долу така - трябва да имаш добри музикални редактори (доказано е, че слушателите предпочитат музиката пред политиката) и не е лошо спортните журналисти да са на ниво. Липсата на форматно радио за спорт лъсва най-добре сред уеднаквеното звучене на останалите радиостанции. Нужда от такова радио има по няколко причини.
Първо, заради тематичността. При нас разликите между радиостанциите са главно в музиката. При това за жалост не като цяло в музикалното оформление, а в отделните акценти и то рядко си проличават. Спорадичните опити да се оразличават помежду си и по други параграфи не са от най-успешните начинания. За качествени тематични немузикални радиостанции не става и питане. Дори "Класик FM радио" не остава на чисто в културната си насоченост, съчетавайки се със "Свободна Европа". Съвременното радиопрограмиране търси точно определена тематична ниша, в която да се развива. На българския пазар има отворено място за строго специализирани програми.
На второ място, самата тема спорт би трябвало да се реализира самостоятелно. Тъй като ще бъде трудно, дори невъзможно, да имаме спортен телевизионен канал, радиото може спокойно да заеме празното пространство. Радиото има достатъчно събран опит да се прави на телевизия там, където телевизията предпочита да я няма. Така че не е проблем да вземе изцяло и спорта. Освен това в самата същност на подвижната медиа - радио - се крие част от почти гарантирания успех на подобно начинание. Слушателят, за разлика от зрителя, има по-голям шанс да бъде "винаги на линия" за избраната от него програма.
На трето място, много от радиостанциите и без това са ориентирани към спорта, макар да не се оприличават със спортния формат. "Хоризонт", "Дарик", "Експрес", "Канал Ком" например правят доста прилични спортни предавания. В тях има потенциал, което говори, че е съвсем реална възможността да се направи подобен спортен експеримент в България.
Защо обаче няма да се появи скоро спортно радио? Няма все още реално действащи пазарни механизми за радиостанциите. Не е логично, но има радиостанции, работещи за малко слушатели, с малко пари, с малко познания, които въпреки всичко продължават да се занимават със скъпо струващото удоволствие - радио. Докато не започнат нормални процеси по фалиране и преструктуриране на конкурентонеспособните радиостанции, няма да се появят различни по съдържание програми. Нови радиостанции може и да се появяват, но излиза, че засега няма нужда от нови модуси на програмно поведение.
Спекулативно взех именно спорта като пример. Той концентрира вниманието на голяма група хора. Това означава, че радиото би трябвало да отговаря на нуждите им. Разбираемо е, че едно изцяло спортно радио би го направило много по-добре от всички отделни предавания. Спортът е ясен и не толкова спорен пример за дефицита на специализирани радиопрограми, от които слушателите би трябвало да могат да избират. Изглежда обаче, че при нас радиостанциите се правят не толкова според потребностите на слушателите, колкото според други някакви критерии.

Вяра Ангелова











От въздуха
подхванато