Пловдивският случай
от другата страна
[...] Госпожи и господа пенсионери, бивши служители на операта, обръщаме се специално към вас, защото представлявате по-голямата част от музикалните дейци, подписали обръщението във в. "Култура". Къде бяхте 12 години, откакто Борислав Иванов ръководи операта? Защо вземате отношение по въпроса, след като не сте съгласни с "безапелационното решение на МС"? Защо заставате на пътя на сега действащите музиканти? Вие ли ще работите в бъдещото обединение? С кого водихте битка, с вятърни мелници ли, и кои сте вие, които доведохте Георги Димитров от Италия? Щом следите толкова отблизо музикалания живот в Пловдив, продължавате ли да твърдите, че между Добрин Петков и Георги Димитров Филхармонията е била в агония? Трябва в такъв случай да се усъмним в художествения ви критерий, защото има период, в който Пловдивската филхармония спечели безапелационно прегледа на филхармониите, изпреварвайки и Софийската, и този период се нарича Димитър Манолов и не подлежи на коментар. Откъде знаете колко са подписките (тя е само една) и от кого са инспирирани? Какво ще промените в собственото си положение с тези достатъчно прозрачно лични отмъщения? Ще повишите ли пенсиите си, ще върнете ли младостта си и гласовете си? Не. Вие просто разочаровахте хората, които имаха спомени и от вашите изяви. Изглежда злобата и завистта са деформирали и морала ви. Затова, че и вие, и ние сме бедни, не е виновен Борислав Иванов. Той само ни помага да оцелеем, а вие ни завиждате. [...]
Господа музикални дейци, след като сте съпричастни и загрижени за Пловдивска опера, защо не реагирахте, когато тя двукратно получи награда "Пловдив", ръководена от Борислав Иванов, който също, въпреки "посредствеността си", бе удостоен със званието "Почтен гражданин на гр. Пловдив" и награда "Пловдив". Защо не реагирахте, когато същият разсипа според вас музикалната култура на Пловдив, създавайки Античния театър като сцена? [...]
Колеги и приятели от АМТИ - някога да сме се намесвали в работата ви? Да сме ви съветвали кого да сложите за Ректор или кой да оглави дадена катедра?
На тези, които са си вадили хляба при нас, оставяме на тяхната съвест и морал. На "световно известните импресариа" сред вас пожелаваме със същия "успех" да продължават да правят турнета и да назначават музиканти в чужбина. [...]
Интересно как г-н Минчо Минчев следва в своето писмо схемата на обръщението на пловдивските музиканти. Може би по телепатия. Едва ли с неговата ангажираност му е останало време да следи работата на Пловдивската опера. И как точно в този момент се сеща от Германия за Пловдив, а не за Варна например, където е директор на Музикалния фестивал и не може да му е безразлично какво става там? Г-н Минчев, "използването" на човек е грозно нещо и непочтено. Вие препоръчвате Борислав Иванов да бъде използван, а това противоречи на обръщението, което подпомагате с писмото си. Искаме да ви попитаме с 120000 лв. (не дойче марки) на какви струни и с какви косми да свирим? До сега успявахме горе-долу с това, което Борислав Иванов правеше, а по-нататък? (Повече няма да ви питаме).
И ние оставаме с най-добри чувства и почит пред таланта ви, защото сме сигурни, че сте подведен и използван, както вие казвате.
Г-жо Дочева, кога взехте мнението на двамата диригенти за евентуалната им съвместна работа? В Пловдив нещата се движат нормално, а тук-там някои гласове отстрани се мъчат да срутят лавината, която ви се привижда. Вие декларирате, че не сте оптимист за Пловдив, а за къде сте? Защо толкова се тревожите за Георги Димитров? Някой да е отрекъл качествата му? А "дареният от Бога", за когото говорите, ако наистина е такъв, ще успее да се докаже навсякъде. Има нещо друго, което не знаете, че диригентите не са дефицитен кадър. В момента в България има толкова безработни диригенти, колкото никога до сега, но изглежда ви е подсказано да се занимавате с конкретни личности, а не с диригентската безработица. [...]
Г-н Пиронков, музиката се прави от надарени, взискателни, културни и прочее, както пишете, хора. Ако не бяхме такива, нямаше да завършим Консерватория, нямаше да издържим изпитите си за работа, но много добре знаете, че за да музицира, човек трябва да няма притеснения от рода на "с какво ще нахрани днес децата си", трябва да е спокоен, за да работи с душа. Иначе изкуството не е истинско. Вие го знаете. Реформата се прави не само за да се "произвежда" голяма музика, както казвате, а и за да се осигури прехраната у нас, иначе рискуваме в България да не останат музиканти и ако не искаме да вливаме качествени попълнения в чужди музикални институти, тогава трябва да закрием музикалните училища и академии. Вашият коментар приемаме като въпрос към Министерството - дали управленската структура ще позволи Симфоничният оркестър да има отделно ръководство.
Господа пишещи и четящи, разберете: напрежение и конфликт няма. Те се "разхождат" само по вестникарските писания, измислени от отдавна известни хора с цел лични облаги. Ясен ни е хода "двама се карат - трети печели". Но никой не се кара, а третият да почака. И ако действително има такъв, защо досега не излезе открито с ясна програма за реализиране на решението на МС?
В България ние, музикантите, сме едно малко съсловие и се познаваме. Какво остава за Пловдив - та ние с музикантите от Филхармонията сме съученици, състуденти и години наред колеги. Не може да се проследи колко музиканти от Филхармонията са дошли в Операта и обратно. Не можете да ни скарате - ние сме приятели.
А за да тръгне България напред, нека всеки си върши и отговаря за своята работа.

Прието от общо събрание на състава на Пловдивска опера, проведено на 22.02.99 г., и единодушно гласувано в отсъствие на цялото административно ръководство.
Колективът
на Държавна опера -
Пловдив
се възползва
от правото си
на отговор,
за да коментира
публикациите
в бр. 7
на в. "Култура".

Писмото публикуваме
със съкращения