Ще ни превърнат
в измекяри


- За какво е скандалът между аниматорите и "Бояна филм" ЕАД?
- "Бояна филм" ЕАД в лицето на изпълнителния си директор Евгений Михайлов просто узурпира студията за анимационни филми. Когато се направи ЕАД-то през 1995-та, в него имаше три предприятия: студия за игрални филми, студия за анимационни филми и лаборатория. Всяко едно от тях беше превърнато в дирекция, а шефовете им присъстваха в борда на директорите и фактически бяха в течение на абсолютно всичко, което се решаваше. Имахме си самостоятелност - печат, ключ, имоти с нотариални актове и т.н. В един момент обаче дойде Евгений и реши да направи свой борд - извади директорите на лабораторията и анимацията и за наш представител в борда си взе Златин Радев, който има и собствена фирма и не знам дали е подписвал декларация, че не може да бъде член на борда, след като фирмата му има същия предмет на дейност; в момента за собствени цели използва бившата студия за поръчкови филми "Каданс". Уж в началото Евгений казваше, че иска да намали борда, а той си остана същият, само че с негови хора: двама юристи, Златин Радев, Радослав Спасов и той самият.
- В крайна сметка той е изпълнителен директор и може да решава с кого да работи.
- Да. Но не може за анимацията в борда да отговаря човек, който има частна фирма.
- Това нещо го знаете отдавна. Защо точно сега избухна конфликтът?
- Защото сега ни взеха печата, касата (имахме към 18 хиляди долара), двете бараки, едната от които я давахме за хиляда долара под наем... Всъщност се борим за юридическа самостоятелност. Настояваме студията да си остане към Министерството на културата, а не както казват, че сме искали да я купим. Освен това има решение, че киноцентърът не може да се приватизира повече от 49 на сто по простата причина, че ако някой купи повече от 50 на сто, като си има този златен терен, утре може да реши да направи втори "Хранков" например. И България няма да произвежда никакви филми - включително и анимационни. Ние настояваме да ни се върне всичко, което ни взеха, включително и почивната станция на Варвара. Тъй като от трийсет години имам вила там, използвах всичките си връзки, за да вземем място и да направим почивна база. А накрая, като излязохме със Златин Радев от едно интервюта в телевизията, той ми каза: "Да не си правиш илюзии, че ще стъпиш в тази база". Абе, пуйо, аз от 30 години имам моя собствена вила там! И не съм я правил тази почивна станция, защото съм подводничар, глупости на търкалета! Златин се чувства като наместник на Михайловия; и тъй като отговаря за анимацията, той е човекът, който казва какво "да" и какво "не". Повтарям: ние искаме САФ "София" да стане самостоятелно юридическо лице, т.е. да има репертоарна и финансова независимост. Имаме само седем служители. Те да си останат. Ние, творческите работници, не искаме да бъдем на заплати - още от 1991-ва не сме! И те не могат да разберат. Евгений пита: "Кои са тия, дето искат самостоятелност на студията, те не са нейни служители". Виж му акъла! Още от 1991-ва излязохме на улицата, както впрочем всички от киноцентъра, и останаха служителите, които могат да играят ролята на продуценти, да сключват договори и за ишлеме, и за български филми, но на достойни цени. Не крадем като Златин Радев, който взима 80 на сто от парите за поръчката.
- Имате ли документи за това?
- Имаме. Дали сме всичко на юриста, който ни назначиха от СБФД. Обвиняват ни, че сме искали да приватизираме студията. Те знаят много добре, че както и да я приватизираш, тя ще си остане за кино! Ние просто искаме парите си, а в края на всяка година ще се отчитаме пред министерството. Само че не може днес да ни дадете самостоятелността и след три дни да станем милионери.
- Произведен ли е някакъв филм в студия "София" по времето, докато Иван Цонов е бил директор?
- Не ни разрешаваха студията да е продуцент. Но ето, сега моят филм се прави в студията. "Десетият кръг" на Ани Харалампиева, на който дадохме наградата за анимационен дебют на "Златния ритон", също е правен там, само че продуцент си е Анри Кулев. Ние искаме да се произвеждат повече български филми. Националният филмов център отпуска пари, но те едва стигат за 7-8 филма. А до 1989-та у нас се произвеждаха 60 анимационни филма годишно. Те и сега се продават и ще се продават во веки веков, защото са филми без възраст. Сегашното ръководство на ЕАД-то иска да фалира студията, защото частната фирма на Златин има същия предмет на дейност - ще го докажа сега, защото имам документите; Евгений има също две фирми. Единият му юрист, прошарен такъв, има пък шест фирми... Щом искат да се разправяме по този начин - добре. Какво ще ми крещи Евгений? Какво си въобразява той? Утре може и да не е шеф на ЕАД-то, нищо вечно няма. В никакъв случай нямам предвид политически пристрастия - за мен хората се делят на можещи и неможещи.
- Е, няма как да запратиш Златин или Евгений при неможещите...
- Всички избягаха от Златин. Той няма работа! Няма! И сега прави двумесечен курс с 80 души, които си плащат по 60 хиляди лева, взима 5 милиона... Както няма поръчки, иска да покаже колко са активни... И след два месеца тези хора ще бъдат наричани аниматори и ще му изпълняват поръчките - все едно "Пирогов" да пусне обява, че за два месеца готви хирурзи и им осигурява възможност веднага да влязат в операционната!
- Не можеш да отречеш, че Златин докара пари миналата година.
- Нека да се види какво са докарали. Златин докара пари за себе си и за хората, участвали в проекта индиректно. Не му завиждам, да си прави, каквото иска, само че ние искаме да предотвратим гибелта на българската анимационна школа и превръщането й в заден двор на световната анимация. Ако това се случи, нас ще ни превърнат в измекяри. Ние чужди поръчки няма как да не изпълняваме, защото сме в пазарни условия; но искаме да сме сами и да не влизат парите в общата каса на ЕАД-то. Нека те си разполагат с това, което изкарват. Съгласен съм на формулата "холдинг". А не, както сега тръбят: "Студия "Бояна" изпълнява страхотни анимационни поръчки!" Ама никой не те знае коя си ти, бе! А студия "София" я знаят, защото съществува 25 години. И е показвала филми на фестивали, и е печелила стотици награди, а това е имидж! Ние постепенно започваме да губим тоя имидж и след време ще станем бананова анимационна студия! Ами хората избягаха от Златил! Вече имаме 20 души от водещите аниматори в Унгария, в Кечкемет, защото плащат два пъти повече. А в студията приемат все повече и повече млади хора, защото те слушкат - нямат друг избор. И им плащат примерно по 200 долара на минута анимация, а поръчител на най-ниското в света за анимация-конфекция е 1500 долара. Питам аз, къде отиват другите 1300? Хайде, да речем, че ние сме подизпълнители - Канада дава на Франция, Франция на Полша, Полша на България. Не е достойно една шеста да получават истинските творци, защото ще дават и за данъци, а другата да остава за посредници-предприемачи. Затова и 60-70 от елитните ни аниматори са в Канада и Англия. Сега и една гума не можем да си купим. Дори факса ни взеха. Остана ни само един стар компютър-контролер. При Златин долу има четири съвременни конфигурации, никой не работи с тях, но не ги дават - били свързани с клиента. Ето, сега назначиха Владо Будинов за директор на студията, а той е супервайзер на Златин. И какво ще стане? "Вся власть советам" - всичко ще бъде прехвърлено в "Каданс" и вече няма да има студия "София". Ръководството обаче казва: "Те са на холдинга".
- Вие не сте холдинг!
- Да де, на ЕАД-то. Всъщност в началото те ни излъгаха - аз самият съм автор на логото "Бояна филмс кампъни", което означава холдинг. И като абдал се вързах. А те си властват. Така изгониха и Анри. Така ще прогонят всички. Нека да се провери с какви пари е разполагал киноцентърът след Николай Николов, колко хиляди долара имаше той в касата и в банката. И да се види сега колко са. След като Евгений е синьо-виолетов от блъскане в гърдите, какво е направил. Ще видим, че е похарчил три четвърти от парите.
- Нали непрестанно идват чужди продукции, снимат?
- Добре де. Само че с парите от чуждите продукции те направиха за 10 милиона леярна за герба. И унизиха Чапа и Кирчо Гогов. Гербът не е кино! Да не говорим за чудовищните суми за консумативи по чуждите продукции. Да излезе Евгений, дето много знае, и с клетвена декларация пред юриста да признае колко и за какво е похарчил. Нека да го направи! Не можеш да лъжеш безогледно. Те мислеха, че нямаме документи, но ние разпологаме с много. Най-интересното е друго - досега никога не съм бил толкова търсен, но това не значи, че мен ме обичат, а че мразят други. Разбираш ли? Вкъщи, в ателието разни хора ми носят разни документи. Само искам да се знае, че нямам никакви, абсолютно никакви претенции за шефско място в студията. Аз се смятам за творец, а за управлението се изискват мениджъри. Все пак ако Евгений и Златин имат по три филма, аз имам четиридесет и шест - може и да не са гениални, но имам десетина, на които държа. Вече започвам да се нервирам, идва ми до гуша! Оня ден пак са обяснявали, че ние сме банда мошеници, които искали да завземат студията, а Евгений сега е в Израел точно по приватизацията. Защото, като стане приватизация на 49 на сто и той е сключил сделката, нали знаеш, че там не са един-два милиона за вземане, при това законно, след като ти си посредникът. Не казвам нищо лошо. Ако аз можех да намеря човек да приватизира 49 на сто, той ще ми даде поне 10 на сто. За 50 милиарда са 50 милиона - не са пари, но все е нещо.
- Ти самият оптимист ли си за развитието на нещата?
- Ами ако сме идиоти българите, да загубим най-ценното от киното и да се превърнем само в измекяри, нека да го направим. Но един ден някой ще трябва морално да отговаря, че е погребан един имидж, една световноизвестна студия. Но понеже сме в България - страна на лумпени според мен - току-виж сме се отказали изобщо от културата.
- Самото министерство има ли становище?
- Министър Москова изслуша и двете страни. В момента подготвяме петиция от членовете на секцията срещу Златин Радев, който впрочем не е неин член дори...
- Как да не е член?
- Ей така, не е. Той стана член на съюза заради т.нар. номинации за студентски "Оскар". Такава награда няма! Не може да има студентска, юношеска, детска "Грами", нали? Или си с "Грами", или с епиграми! Сега съм помолил в Щатите да ми изпратят списъците от "Оскар"-ите. Получа ли го, ще ви го дам да го публикувате в "Култура".

2. 2. 1999 г.
Разговора води Геновева Димитрова














Разговор
със Стоян Дуков