В класиката -
без изменения
Абсолютният класически фаворит в четиридесет и първото поредно раздаване на златните грамофончета се оказа един компактдиск, продуциран от фирмата Telarc. Той съдържа "Кантата Профана" от Бела Барток, "Dona Nobis Pacem" от Ралф Воън-Уилямс и "Молитви на Киркегор" от Самюел Барбър. Диригент е Роберт Шоу. Той почина 82-годишен през януари тази година. Беше ексклузивен артист на Telarc. От това плодотворно и много вярно сътрудничество за две десетилетия се родиха повече от 40 звукозаписа - предимно в кантатно-ораториалния жанр. Миналата година NARAS (академията, раздаваща наградите Grammy) определиха звукозаписната регистрация на "Камбаните"от Рахманинов, осъществена от същия екип като най-добра в категорията "Хорово изпълнение". Сега отново Роберт Шоу, създаденият от него 200-гласен хор и симфоничният оркестър на Атланта са предпочетени с последната си програма Барток/Воън-Уилямс/Барбър. Въпросният CD е отличен не само в жанровия раздел, а и в още два - като най-добър класически албум (там освен изпълнението е почетен продуцентът Джеймс Малинсън) и за най-високо техническо качество (звукорежисьорът е Джак Ренър). Така че само един диск е удостоен с три награди в общо 13-те класически категории.
Тази година е измислена съвсем нова категория - "Най-добър класически Crossover албум". Тя е на предпоследно, деветдесет и трето място в листата - след нея се нареждат само двата раздела за видео (кратка и дълга форма). "Пресичащите граници" стават все по-многобройни и май си заслужават отделна категория в Grammy-списъците. Номинирани са били пет албума. Сред музикантите, "кръстосващи жанровете", са цигуларят Джошуа Бел, китаристката Шарън Избин, перкусионистката Ивлин Глени и челистът Йо Йо Ма. Последният стана победител заради "Душата на Тангото" с музика от Астор Пиацола.
За втора поредна година като най-добър класически продуцент е излъчен Стивън Епстайн, взел дейно участие в осъществяването на пет различни инструментални програми за Sony. Негови конкуренти са били небезизвестните Манфред Айхер, Джеймс Малинсън, Андреас Нойбронер...
Друг един кавалер от предишното издание на Grammy - големият френски музикант Пиер Булез, отново е награден за най-добро оркестрово изпълнение. Записът му на Малеровата Девета симфония с Чикагския симфоничен оркестър за Duetsche Crammophon е "надвил" и Рикардо Шайи с Амстердамския "Концертгебауоркестър" (творби на Едгар Варез), и Кристоф фон Дохнани с Кливландския оркестър (музика от Айвс и Ръглс) и Николаус Харнонкур с Берлинските филхармоници (Четирите симфонии на Брамс)...
Сър Дьорд Шолти обаче посмъртно се размина с още едно Grammy. Последните му записи за Decca с унгарска музика (Барток, Кодай и Вайнер) бяха номинирани в две категории, но странно... изборът падна върху Роберт Шоу (струва ми се некрасиво да предположа, че като по-скорошен покойник), при това със същата композиция - "Кантата Профана".
А Пиер Булез този път триумфира и в оперната категория - за втория си пореден запис на Бартоковата творба "Замъкът на херцог Синята брада". Той беше издаден неотдавна от DG, макар че е правен още през 1993 година, по време на концертно изпълнение в Чикаго с Джеси Норман и Ласло Полгар като солисти. Повечето специализирани музикални списания отпечатаха твърде ласкави отзиви за него, сравнявайки го надълго и нашироко с 18 години по-старата версия на Булез, осъществена от компанията CBS. Новият "Замък..." се пребори за наградата Grammy с две руски опери - "Мазепа" на Чайковски и "Годеж в манастира" на Прокофиев, дирижирани от Валерий Гергиев, една френска барокова композиция на Рамо - "Празниците на Хеба", и с аржентинската танго-опера "Мария де Буенос Айрес" от Астор Пиацола. Прелюбопитна компания...
Да видим какво е положението в другите категории. Мъри Пърая се налага като най-добър инструменталист с три от английските сюити на Бах. Камерната музика в номинациите е представена с творби на Брамс, Барток, Лигети и Шнитке, сред изпълнителите им фигурират квартети като "Такач" и "Кронос", българският цигулар Сашко Гаврилов, но грамофончето е било присъдено на "Американски сцени" - композиции от Гершуин, Копланд, Барбър, Превен в интерпретацията на Гил Шахам (цигулка) и Андре Превен (пиано). "Музика за 18 музиканти" от Стив Райх под диригентството на автора е предпочетена в раздела за най-добър малък ансамбъл.
В деветдесет и втората категория за класическа съвременна творба са били номинирани петима автори - Арво Пярт, Елиът Картър, Джон Адамс, Джордж Тсонтакис и Кшищоф Пендерецки, който е спечелил с втория си цигулков концерт "Метаморфози". Изданието е на Deutsche Grammophon, самият композитор дирижира Лондонския симфоничен оркестър, а солистка е прекрасната Ане-Софи Мутер. Тя получава и наградата за най-добър инструментален изпълнител.
Не по-малко обаятелна е и победителката в една от най-атрактивните категории - вокалната. Албумът "The Beautiful Voice",с красивият глас на още по-красивата американка Рене Флеминг, успя да затъмни и Росиниевите арии на сънародничката й Дженифър Лармор, и Хенделовите арии на Брин Терфел, и песенните програми на шведа Хакан Хагегор или германеца Матиас Гьорне.
Що се отнася до марковото разпределение на фирмите - естествено мейджъри, ситуацията изглежда така: Deutsche Grammophon - 5 награди за 4 програми, Sony - 3, Telarc - 3 за една!, Nonesuch и Decca - по една. Тоест Polygram води с 6 пункта, почти половината! Нищо изненадващо...

Пламен Петров















Грами