В „Бояна филм”
няма конфликт!

- Като гледам тази пълна папка, изглежда, доста добре сте се подготвил за този разговор. Интересува ме защо точно в този момент избухна скандалът между аниматорите и ръководството на "Бояна филм" ЕАД.
- Документите, с които се запознахме при встъпването си в длъжност през април 1997-ма, показаха, че особено в анимацията, да не говорим за цялото дружество, съществуваше абсолютен финансов и юридически хаос. Неслучайно главният счетоводител се разболя, отсъства три месеца, след което напусна. Неслучайно изпълнителният директор Николай Николов, който остана в новия съвет на директорите и бе издигнат до директор на цялото дружество, бързо си подаде оставката... Юристите от борда започнаха да задават много въпроси и стана ясно, че за разлика от предишното ръководство на "Бояна", те си разбират от работата. Бързо вдянаха какво се е вършело в "Бояна".
- И какво се е вършело? Връщам се към първия ни разговор преди година и половина ("Култура", бр. 36 от 1997 г.) - тогава тъкмо започваха юридическите проверки.
- Ще спомена само, че платихме над 30 млн. лв. (заедно с глобите и лихвите) за неплатени данъци в периода 1994-96-та. Година и половина си мислех, че с нашите вътрешни въпроси е редно да занимаваме само хората, отговорни за "Бояна", а това е Министерство на културата. Мислехме, че в никакъв случай не е здравословно за българското кино да се изнасят скандали във вестниците. Смятах, че от 1990-та до 1997-ма се наслушахме на скандали и разправии, и че е крайно време да се захванем с работа и да създадем добър климат и обществена поддръжка за киното. Точно поради тази причина никой от новия съвет на директорите не си позволи да отправи упреци към предшествениците си. Но за всички нарушения сме информирали министерството, като сме представили и съответните документи. Ето ги! То прие нашия отчет за 1997-ма, но не освободи от отговорност стария съвет на директорите. И вероятно финансовата ревизия, която ще започне за периода до април 1997-ма, ще си каже думата. Това обаче, което сега мога да кажа, е, че след всички писания из пресата напоследък от Стоян Дуков и Иван Веселинов просто ще е необходимо да се намеси прокуратурата.
- Да, но Стоян Дуков твърди, че разполага с документи срещу вас.
- Откъде разполага Тачо Дуков с документи, след като от 1991-ва не е в САФ "София"?
- Носили са му ги. - Ами ако някой му ги е носил, значи е извършил служебно нарушение, изнасяйки документи. Но лично аз съм спокоен, както и моите колеги, че нито един документ от април 1997-ма до ден днешен не може да бъде използван против нас. Ето ги финансовите справки - можете да видите с колко пари е разполагала САФ "София" при нашето встъпване в длъжност. И дали с тези пари могат да се покрият дори заплатите и разходите за ток за текущия месец. Така че ми е много интересно с какви документи разполага г-н Дуков.
- Стоян Дуков казва: "Взеха ни печата".
- Точно с този печат Иван Веселинов е подписвал договори във време, когато вече няма изпълнителна власт и няма право да ангажира дружеството с каквито и да било задължения. Естествено е, че изпълнителните директори, които в момента са в "Бояна", имат право да слагат подписи и печата на дружеството. САФ "София" няма свой печат от 1995-та - т.е. откакто се е създала ЕАД-то и е непроменената форма на управление и до ден днешен. Честно казано, не мога да си обясня защо точно сега се започна тази нескопосана атака срещу нас.
- Нямате ли някакви хипотези?
- Единственото обяснение според мен е фактът, че "Бояна" започна да работи. И за това ЕАД вече не се говори като за място, където е по-добре да не се ходи. Специално анимацията в "Бояна филм" към април 1997-ма имаше нула минути собствено производство. И единствената издръжка е била сумата, плащана от частната фирма на Анри Кулев за наети помещения. Сега са за година и половина са произведени 150 минути анимация по директни договори, а месечните приходи са десетократно повече. Направен е ремонт, закупена е техника, обучават се хора - заповядайте да видите дали анимацията е мъртва. Така че много хора, които работеха за частния си бизнес, ползваха услугите на "Бояна" без да си плащат разходите за помещения, техника, ток, отопление, а приходите - в техния джоб. На това се сложи край.
- Обвиняват ви, че в момента сте в престой и няма никаква работа.
- Обвиняват, че не продуцираме и не помагаме на българското кино, а само преди два дни спечелихме държавна субсидия за проекта на Стоян Дуков "Трикси и приятели". Поддържаме коректно задълженията си към всички нови български продукции, на които сме продуценти или копродуценти и с парите, спечелени от чуждите продукции, можем да си позволим да предоставяме по-евтини услуги на българските.
- Копродуценти сте на "Вагнер" на Андрей Слабаков, на "Магьосници" на Сотир Гелев и Иван Георгиев, на два документални и на няколко анимационни проекта...
- Парите, които заварихме, нямаше да покрият разходите и за три месеца, ако предприятието не беше започнало да работи по нов начин. "Бояна" не само започна да привлича повече продукции, но и се опитахме да създадем нормални условия за работа както на чуждите, така и на българските екипи, ремонтирахме течащите покриви, осигурихме отопление на павилионите, което не беше се случвало от двадесет години, закупихме нова техника, оборудвахме дигитално тонстудио, "Кодак" инвестира 700 хиляди щ.д. в ново телекино - т.е. услуги, които доскоро можеха да се получават само в Атина или в Прага, вече са възможни и в "Бояна". И точно в този момент започва срещу нас атака, на която, честно казано, се чудех дали да реагирам. Но когато се тиражират неистини и клевети, когато изнервени хора се опитват да ги превърнат в истина чрез известните си имена, не се издържа повече. Ще се обърнем към прокуратурата. Освен филмите които изброихте, ние сме копродуценти на няколко студентски работи, развиваме програма за обучаване на студенти...
- Каква е тази програма?
- Получихме статут на официален дистрибутор на "Кодак" за България и вече филмовата лента може да се купува на доста по-ниски цени от досегашните. "Кодак" финансира програма за подпомагане на кинообразованието - даде бюджет за лента на НАТФИЗ и даде награда за най-добра студентска работа на техния фестивал... Съвместно с "Кодак" разработваме програма, която ще предложим на Българската национална телевизия - за пакетни цени, т.е. филмова лента, обработка на лента и прехвърляне от лента на видео, за да могат филмите в БНТ да се снимат на лента, както е навсякъде по света. Защото първите игрални филми, продуцирани от БНТ миналата година и заснети на видео, са не само непродаваеми, ами и с лошо изображение.
- И все пак от публикуваните четири страници по проблема в "Култура" (бр. 8 от 26 февруари т.г.) става ясно, че съществува конфликт между аниматорите и колегата им Златин Радев.
- Няма никакъв конфликт. Вътре в "Бояна филм" няма конфликт!
- Обвиняват го точно в това - че работи не с професионалисти, а със случайни хора, за да им плаща по-малко.
- Има конфликт според много изявени творци в близкото минало. Странно защо, те искат да се върнат онези времена, когато можеш да си правиш филма и същевременно да си почиваш на къщата в Царево - в София асистентите ти работят, а в това време текат заплати, командировки и т.н. Просто това време свърши!
- По всичко изглежда, нещата опират до скорошната приватизация на "Бояна филм" ЕАД, чиято процедура е обявена в началото на февруари от Агенцията за приватизация. В предишния ни разговор казахте, че според програмата на Министерството на културата тряба да се спазят най-малко три условия - да се запази предметът на дейност, да се намери сериозен инвеститор, да се съхрани възможността за правене на българско кино.
- Когато в дадена страна има един такъв уникален комплекс - не само за България, но и за Балканите, естествено, че никой разумен човек от онези, които вземат решения, не би си позволил според мен да не спази тези условия.
- Появиха ли се вече мераклии за "Бояна филм" ЕАД?
- Това, което аз знам, е, че има запитвания от една израелска компания. И "Кодак" проявява интерес, а тя инвестира вече доста крупна сума в новото студио за телекино - уникално съоръжение, което ни поставя на доста високо технологично стъпало (Бел. ред. - официалното откриване на студиото за телекино се състоя на 11 март т.г.). Ако такава компания реши да участва в процеса на приватизация, от това по-добро няма - не само за българските кинаджии, а и за авторитета на страната.
- "Кодак" е световноизвестна фирма, а какви са тези израелци?
- Това е компанията "Глобус груп", собственост на Йорам Глобус, който навремето заедно с Менахем Голан основаха компанията "Кенън" в Холивуд и произвеждаха над 50 филма годишно. Той има сериозни връзки в киноиндустрията. Много скоро е обявено решението за стартиране на процедурата... Всичко тепърва предстои. Но навлизаме в нещо, което е съвсем встрани от въпроса за това, което в момента става.
- Защо, то е част от ставащото.
- Ако е част от ставащото, излиза, че се работи по познатата схема - когато дадено предприятие може да бъде успешно приватизирано, обезателно трябва да се предизвика скандал, за да се забави процесът. Работата в периода 1995-1997 е била подготвена така, че в края на 97-ма "Бояна" да се приватизира и то на безценица. Просто събитията попречиха и сметките излязоха криви. От назначаването на новия съвет на директорите ние като луди тръгнахме да работим точно обратното на схемата, известна от вестниците - предприятието да престане да работи, да задлъжнее към банки и групировки и накрая да клекне и се приватизира за жълти стотинки. Напротив, нашата дейност е на светло. Но не можем да угодим на всички. В момента, когато развиваш предприятието и то започва да печели, се оказва, че пречиш на частни фирми или на някой друг. Например, много ме заболя от една фраза на Тачо Дуков за предаването "Понеделник 8 1/2": "С чужда пита помен правите". Като че ли е по-хубаво това изобщо да го нямаше. В момента, когато започваш да изтупваш филмите от прахта и да ги показваш по нов начин, излиза, че правиш прегрешение. В момента, когато тръгваш да излизаш на международния пазар и да възстановяваш авторитета на българската анимация, който за последните десет години просто е бил забравен, тъй като са дошли ново поколение мениджъри, шефове на телевизии и на фестивали и те изобщо не знаят колко е била велика нашата анимация през 70-те... Дойдат ли тук, искат пилотни проекти, а не казват "Сваляме ви шапка, защото имате велика школа"... Такъв е светът - трябва тепърва да влезеш и да завоюваш този нов пазар.
- Като стана дума за предаването, доволен ли сте от това, което се случва всеки понеделник вече повече от година? Пък и то е една от малкото сбъднати мечти...
- Как така от малкото? Колкото и нескромно да звучи, горе-долу всичко, за което говорим днес, е сбъднато намерение от предишния ни разговор. От неприветливо място, където не би искал да стъпиш отново, с усилията на всички хора в студията и въпреки трудностите направихме "Бояна" печелившо предприятие и желан партньор за чужди продукции.
- Да се върнем към предаването - имах предвид, че е една от малкото сбъднати мечти, свързани с БНТ.
- Мнозина се изненадаха, че това предаване може да има успех. Най-много ме радва, че го гледат предимно най-младите. Тоест едно поколение тепърва се запознава с българските филми и сега открива Невена Коканова, Георги Георгиев-Гец, Коста Цонев и десетки други безкрайно талантливи български актьори. И режисьори, и оператори, и художници... И вижда, че има хубави филми. Вероятно ще дойде ред и на не толкова хубавите, и на онези, с които не можем да се гордеем, тъй като са преиначавали историята на нацията ни. Но и те са част от историята - както на българското кино, така и нашата собствена.
- А случи ли се нещо интересно на филмовия пазар по време на Берлинале, където тази година за втори път "Бояна филм" имаше щанд заедно с БНТ?
- Хората за втора поредна година ни видяха на този пазар, след като осем години ни е нямало. Заявяваме присъствието си, представяме условията за работа в България, а като резултат от контактите най-малко две продукции ще работят тук през годината. Вероятно ще се прояви интерес и към закупуване на български филми. За първи път от много години издадохме каталог на българските заглавия и ги представихме на всички телевизии, които присъстваха на Берлинале.
- Колко продукции очаквате тази година и какви?
- Радвам се, че днес, когато разговаряме, вече са известни българските продукции, които ще имат възможност да започнат през тази година (вж. бр. 9 от 1999 г. - бел. а.). Хубаво е, че благодарение на усилията на кинематографичната общност бе възстановено филмопроизводството в БНТ - дай Боже, новите филми да са по-качествени. Наред с това очакваме много чужди продукции - в момента се снима американски филм на компанията Nu Image (копродукция с Miramax), който е четвъртият им от август м.г. в България. До края на годината очакваме работа с две френски продукции, с немска, с още четири американски... И тъй като не във всичко сме идеални, ще се опитаме да подобрим и нашата работа, за да можем наистина да се доближим до световните стандарти на киноиндустрията. Много хубаво нещо са спомените, сантименталните излияния или кръчмарските оплаквания, че няма работа и пари. Но в същото време като че ли рядко си даваме сметка каква е нашата отговорност за всичко това. Не е нормално театрален спектакъл, който струва 10 млн. лв да се гледа от много повече зрители, отколкото филм, който струва 200 млн. лв! Мисля, че сме длъжници на публиката!
26.02.1999 г.
Разговаря Геновева Димитрова















Разговор
с Евгений Михайлов