Най-лошата и най-хубавата
Ако се обяви награда за най-лоша изложба на годината, призът безспорно ще бъде грабнат от "Неочаквана изложба. 10 дни българска скулптура", организатор секция Скулптура към СБХ, комисар Ивайло Савов, галерия Райко Алексиев. Така да се каже, все сме очаквали, но чак пък толкова... Дори сравненията с излаганото в подлеза на ЦУМ не стигат, защото там поне всичко е еднородно в своята самодейност. Тук добри работи на Емил Попов, Иван Русев, Крум Дамянов, Милан Андреев и др. са омесени с отблъскващата липса на всякакво чувство за мярка от страна на техни колеги, поканени без количествени ограничения и без жури да дадат свои скулптури, рисунки и живопис. Някои дори самонадеяно и безпардонно са обособили свои мини изложбички, очевидно действайки напред с лозунга "Сега ми е паднало". Разбира се, за кой ли път вината не е на лудите. Липсата на регламент и самочувствието (особено силно изявено при скулпторите), че сами могат да си организират изложбите, води до този печален край. Лошо замислено, лошо проведено и още по-лошо наредено, такава е ужасяващата картинка на този битпазар. И подобно нещо можеше да се очаква, след като галерия "Райко Алексиев" вече доста дълго време съществува без галерист. Може би след този провал най-накрая ще се вземат мерки едно от най-добрите пространства в София да бъде поверено в ръцете на професионалист и да не се превръща в битак.
И тъй като слава Богу всичко в живота е контраст, почитателите на изкуството има с какво да премахнат лошия вкус от устата си. Георги Божилов-Слона сам нарича изявата си в галерия "Арт 36" "най-хубавата си изложба до сега". Дали това е вярно или не е, е отделен въпрос, но със сигурност 12-те картини, изложени в малката софийска галерия, показват един великолепен и различен Георги Божилов. Работите му са много по-светли и лирични и като колорит, и като композиция, и като рисунка, и като излъчване. Може да звучи малко помпозно, но като че ли авторът е достигнал някакво вътрешно пречистване, някаква духовна висота, която се е отпечатала върху променения облик на картините му.
С качествена колекция започва своя път новата галерия "Контур", зад която стоят имената на графиците Буян Филчев и Христо Кърджилов, и на изкуствоведа Чавдар Попов. Независимо от вътрешните ми възражения срещу малко бомбастичното и прекалено търговско название "Големите награди 1989-1999", подбраните картини са действително добри и представителни за автори като Магда Абазова, Мариана Маринова, Станислав Памукчиев, Димитър Чолаков, Божидар Бояджиев и др. Не смятам, че тази галерия ще е в повече на художествения ни пазар. Все още не са достатъчно местата, където се предлага действително добро кавалетно изкуство. "Ирида", която досега беше лицето на престижните комерсиални галерии, все повече заявява желанието си да разчупи това статукво. Сега там може да се види изложбата на скулптора Константин Денев "Вертикали-хоризонтали". Неговите дървени колоси стоят интересно и предизвикателно именно в луксозната обстановка на тази галерия.

Мария Василева











Изкуство
на борда

Константин Денев, изложба "Вертикални хоризонтали ", галерия  "Ирида ". Снимка Нели Стефанова