Всичко това в една Божана
Божана Продева в ролята на Графинята от "Виенска кръв" на Йохан Щраус Божана Продева стъпи отново на сцената на ДМТ "Стефан Македонски". Този път в ролята на..., юбиляр.
В петото десетилетие на театъра, със спектакъла на "Хубавата Елена" от Офенбах, съставът изрази почитта си към Божана Продева. Всъщност Елена - това е първата й роля. Виждаме я на снимките - красива, стройна, сексапилна, с присъщата й усмивка, с мекия, топъл поглед. Разбира се, като всяка студентка от Вокалния факултет на Музикалната академия и Божана мечтае за оперната сцена. А и професорът й - големият певец и педагог проф. Христо Бръмбаров я подготвя за там. Специализацията в Москва, в Болшой театър цели също да я шлифова за сопрановия репертоар, затова я включват в представления: Лиза от "Дама пика" (на сцената е с Елена Образцова, с която е запазила приятелството си до днес), Микаела от "Кармен", Виолета от "Травиата". Работи с прочутата певица Галина Вишневска и диригента Мелик-Пашаев. След това идва първото, може би, разочарование в творческия живот на Божана Продева - вместо в Софийската опера (където хем е призната, хем - неприета) тя започва попрището си в Музикалния театър, на който остава вярна до края на кариерата си.
Превръща се в любимката на хиляди столичани!
Много са ролите й в европейски и български (класически и съвременни) оперети, комични опери и мюзикъли. Бисерите в нейната певческа корона са Адела и Розалинда от "Прилепът", Булота от "Синята брада", Силва от "Царицата на чардаша", Лиза от "Страната на усмивките", Лизистрата... Не е случайна и поканата за участие (с интернационален състав) в едно голямо турне из Франция (в 22 града се изнасят спектакли на "Веселата вдовица", "Чардаша" и "Хубавата Елена" с участието на Божана Продева в главните роли). Аплодират я във Виена и Будапеща (концерти с оперни и оперетни арии), избират я за юбилеен концерт на ЮНЕСКО в Париж, гостува в големите театри на бившия Съветски съюз, в Полша... И всеки път се отбелязват качествата на гласа й - отлично воден и използван, способен да изразява богата гама от чувства, гъвкав, подвижен и красиво звучащ във регистрите си. Убедена съм, че тъкмо заради този глас Божана Продева не остана само оперетна певица. Просто форматът й е твърде голям, амбициите - солидни и многопосочни, вътрешният заряд - силен. И поради това тя поема пътя и на камерна изпълнителка.
Десетилетия изпълнителката посвещава и на българската музика; много композитори й посвещават песните си, други просто се вдъхновяват от майсторството и сърцатостта, с които поднася миниатюрите, от умението й да ги превръща в музикална поезия, да им вдъхне от своята жизненост и чувственост. Първоначално до Божана Продева е големият музикант Петър Щабеков, чиито "уроци" помагат да навлезе в света на художествената песен. Многобройни са концертите й с творби от Бетховен, Шуберт, Шуман и до Стравински, Прокофиев, Рихард Щраус, а също и на българските композитори Добри Христов, Панчо Владигеров, Марин Големинов, Парашкев Хаджиев, Димитър Сагаев, Васил Казанджиев, Иван Спасов... Помним я с финеса, деликатно изваяните фрези, подчертаването на поетичната стъпка, с характерното поведение на концертния подиум - интимно-сдържано, сърдечно, непринудено. Като нея самата. Така, заедно с примадоната на оперетата - романтична, мечтателна, влюбена, сериозно-весела и кокетна, страдалница и победителка, се роди и великолепната камерна певица.
Третото превъплъщение на Божана Продева - също отколешно, но продължаващо и до сега - е на педагога. Много млади и вече изявили се колеги са търсили и търсят помощта й, опита и знанията й в тази област. А тя знае какво и как да им покаже.
Тук не става дума за съпругата, майката и бабата, които си съжителстват в хармония в една Божана от много години. Същественото е, че си е останала все така дейна, потопена в динамиката на живота, блага и добра. А в замяна продължава да получава обич и уважение. И от близките си, и от приятели и колеги. И все е все същата - само дето годините са посипали малко сребро в косите й. За много години, Божанке!

Боянка Арнаудова