Възкресение и омерзение
СГХГ почете християнския празник Възкресение с едноименна изложба. Показани са работи на съвременни автори, които използват образи, символи и знаци от църковната иконография, разработват библейски мотиви или рисуват сюжети, свързани с религиозни ритуали. И тази изложба доказа, че мрачните теми винаги повече са изкушавали авторите; трагиката по-лесно се поддава на визуализация, отколкото оптимизмът. От драматичните пластики на Стефан Лютаков през мистичната живопис на Станислав Памукчиев до ироничните клоуни-човеци на Николай Майсторов и кърваво-празничното погребение на Андрей Даниел, изложбата натрапчиво напомня, че за да се стигне до Възкръсването, трябва да се мине през Разпятието.
Подобен беше и пътят до катарзиса, заложен в концепцията на 13-те участнички в изложбата "Обсебване" в Централната минерална баня в София. Изборът на темата бе направен заради предизвикателството да се извадят на показ личните мании и страхове и чрез показването им пред публика да се постигне евентуалното и така мечтано освобождаване. Това оправдава и избраното пространство - банята като място за физическа чистота, а оттам и духовно пречистване. Отхвърляйки осъзнатите обсесии, междувременно участничките се омерзиха наново. За да осъществят идеите си, те трябваше не само да изринат тонове боклуци, но и дни наред да преборват типично чиновническо отношение. Разчистването на сметки и фекалии не по план се превърна в част от вътрешното очистване. Доказването на женствеността премина през поемане на огромни дози мъжественост. Може би така сладостта от творческото "възкръсване" е по-голяма.
И още едно възкръсване. В залите на Националната художествена галерия е представена частната галерия "Призма", която през 1946 и 1947 г. е играла ролята на културно средище в столицата. В нея са излагали някои от най-известните ни художници от периода. Чудесната колекция от стари майстори подкрепя документалния текст, в който се казва, че галерията не излага работи съобразно пазара. Архивните материали също показват една галерия, управлявана с вещина и усет.

Мария Василева











Изкуство
на борда