Големите 20 (филма на XX век) е класация на българската кинокритика, организирана от фондация "Посрещане на XXI век" и реализирана от Карин Янакиева. В нея участват петдесетина критици от всички поколения, но от резултатите това много-много не личи. Разбира се, всяка анкета е относителна. Но е недопустимо в нея да отсъства един от фундаменталните съзидатели на филмовата изразност, какъвто е Микеланджело Антониони. Или през 1999-та, в анкета на Балканите да не се класира Емир Кустурица. Оттук нататък е все едно дали ще присъства филм като "Сенките на забравените прадеди" (СССР, 1965, реж. Сергей Параджанов) или "Ах, този джаз" (САЩ, 1979, реж. Боб Фос). Или пък че класацията е оглавена от иначе прекрасния и наистина жалонен за киното филм на Акира Куросава "Рашомон" (Япония, 1950). Ако вместо филми се бяха състезавали режисьорите им, сигурна съм, че резултатите щяха да бъдат различни. Но това би била друга класация.
На 30 април в Дома на киното се състоя тържествената церемония на "Големите 20", спретната от Ballantine's академия и "Посрещане на XXI век" със съдействието на Съюза на българските филмови дейци и Българската национална филмотека. Тематични киноколажи се редуваха с живи скечове, а помежду им - екранни мнения на петнадесетина участници в класацията. Ицко Финци посвири със своята цигулка, Ангел Заберски-син посвири на пиано, а Петя Буюклиева изпя една песен - все за филмови парчета става дума. След остроумно-носталгично-ироничния микс между кино, сцена и музика (сценарист Янко Терзиев, режисьор Боряна Пунчева), обидно рехавата публика надникна в ремонтираното кинаджийско кафене, където висят 28 кинаджийски шаржа на Доньо Донев. Тъжното е, че доста от обектите му не са вече между живите. Забавното е, че това ще бъде постоянната експозиция в кафенето. А във фоайетата много от продуктите на Ballantine's останаха недопити.

А 20-те големи филми на века вече се въртят в Дома на киното и кино "Одеон":

"Рашомон" (Япония, 1950, реж. Акира Куросава) е на първо място, а след него по азбучен ред следват:
"Андрей Рубльов" (Русия, 1971, реж. Андрей Тарковски)
"Ах, този джаз" (САЩ, 1979, реж. Боб Фос)
"Броненосецът "Потьомкин" (Русия, 1925, реж. Сергей Айзенщайн)
"Великата илюзия" (Франция, 1937, реж. Жан Реноар)
"Гражданинът Кейн" (САЩ, 1940, реж. Орсън Уелс)
"Дискретният чар на буржоазията" (Франция, 1972, реж. Луис Бунюел)
"До последен дъх" (Франция, 1959, реж. Жан-Люк Годар)
"Извънземното" (САЩ, 1982, реж. Стивън Спилбърг)
"Козият рог" (България, 1972, реж. Методи Андонов)
"Незавършена пиеса за механично пиано" (Русия, 1977, реж. Никита Михалков)
"Нетърпимост" (САЩ, 1914, реж. Дейвид Уорк Грифит)
"Пепел и диамант" (Полша, 1958, реж. Анджей Вайда)
"Полет над кукувиче гнездо" (САЩ, 1975, реж. Милош Форман)
"Поляната с дивите ягоди" (Швеция, 1957, реж. Ингмар Бергман)
"Психо" (САЩ, 1960, реж. Алфред Хичкок)
"Пътят" (Италия, 1954, реж. Федерико Фелини)
"Сенките на забравените прадеди" (СССР, 1965, реж. Сергей Параджанов)
"Строго охранявани влакове" (ЧССР, 1966, реж. Иржи Менцел)
"Треска за злато" (САЩ, 1925, реж. Чарз Чаплин)



Геновева Димитрова