Денят на Европа беше поводът на четвърти май в НДК да звучи Деветата. Шилерово-Бетховеновото послание, че всички хора били братя, тоест "Одата на радостта", която от 1972 г. е официален химн на Съвета на Европа, тъкмо в този момент има особено важен смисъл и ясен адрес. А дали той ще достигне до своя получател със силата на музиката, обогатила по невероятен начин словото? Кой би могъл да каже... Да се надяваме! Може би Европа скоро няма да бъде същата. Впрочем нейните дни са поне два - Пети май, когато през 1949 г. е основан Съветът на Европа, и Девети май (на тази дата година по-късно в Париж е приета декларацията на Робер Шуман - първата крачка към създаването на обединена Европа). А освен това след броени дни в Пловдив започва европейски месец на културата, чиято интересна програма ще продължи над два месеца.
Деветата симфония на Бетховен събра многобройна публика в голямата първа зала на НДК. С радост и задоволство мога да отбележа, че симфоничният оркестър на БНР се намира в превъзходна форма. С всеки свой пореден концерт музикантите демонстрират все по-стремителен възход, което говори, че са водени умно и целенасочено. Оркестърът звучи респектиращо, компактно, с устрем и блясък. Отделните групи са чудесно балансирани. Още от първите тактова стана ясно, че сложната Бетховенова партитура е овладяна във висша степен. Маестро Матакиев беше господар на положението. Пределна концентрация, точно намерени акценти, добри изграждания, умело разполагане на тоновата материя във времето, ярки кулминации, отлични сола... Браво на обоиста Костадин Йоцов! Безкрайно трудната хорова партия беше прецизно изработена. За жалост акустиката и озвучаването в първа зала превърнаха финалната вокална част в едно почти болезнено натоварено слухово възприятие. Вярно е, че Бетховен съвсем не е имал намерение да гали ушите с перце, а и българските певци сякаш се чувстват задължени да викат "колкото им глас държи". Тенорът на Камен Чанев с времето и безусловно със сериозната работа е станал по-плътен, по-героичен, а солото му беше рядко стабилно. Бас-баритонът Пламен Бейков поднесе началния си речитатив със стил и вкус. Сопраното Галя Горчева и Александрина Милчева оформиха добре подбрания квартет. Хубаво е, че същият екип преди и след концерта на 4.V направи пълен студиен запис на Деветата, който скоро ще бъде сигниран във фонотеката на БНР.

Пламен Петров