Пепеляшка,
разказана от Боряна Сечанова
Преди да отиде на бала, Пепеляшка трябваше първо да си намери пари за костюма. А хореографката Боряна Сечанова трябваше да организира благотворителен концерт за набиране на средства за постановката си на балета "Пепеляшка". След като парите бяха намерени, се оказа, че много хора имат нужда от тях. Единствено благодарение на професионализма на художниците Борис Стойнов и Цветанка Петкова-Стойнова бяха избягнати исканите по 45 (!) метра плат за всеки балетен костюм и бяха създадени прекрасни костюми с наличните средства. Така Пепеляшка се сдоби с тоалет, напомнящ едновременно и балетна пачка и кринолин.
Всъщност какво ново може да има в новата реализация на "Пепеляшка"? Балетът на Прокофиев е поставян многократно, приказката е позната на всяко дете. Именно на това разчита и Боряна Сечанова. Историята за това как Пепеляшка станала принцеса е разказана като странен сън на бедното момиче - една съвременна бездомна Пепеляшка, която рови в кофите и спи под открито небе. Малката клошарка получава подарък обувки и накрая намира своя също така бездомен принц. А докато малките обсъждат странния сън, в лъчите на всевиждащата Луна се къпят двама влюбени - за тях също приказката продължава. Ето така Боряна Сечанова наслагва театър в театъра. И без да ни дава окончателен отговор - кое е сън и кое действителност, ни преоткрива старата приказка за Пепеляшка.
Хореографията предлага свое виждане за класическия танц, разчупен посредством някои съвременни изразни средства, но запазил палцовата техника. Обединяват се трите основни плана - на приказката, на малките клошари и на двамата влюбени. За това спомагат до голяма степен и костюмите - многопланови и напълно конкретни, на Цветанка Петкова-Стойнова, и изчистеният декор на Борис Стойнов.
Пепеляшка и Принца се изпълняват от три равностойни състава - Веса Тонова-Кръстанова и Ясен Вълчанов; Диляна Никифорова и Росен Канев; Мариана Крънчева и Трифон Митев, които предлагат своя, разнолика трактовка на хореографията. Така както са различни и предпочитанията на публиката - някои харесват предимно класически завършената форма, други търсят театралния акцент. За мен истинската, съвременна Пепеляшка беше Марияна Крънчева. Радостен факт е, че Софийската опера е събрала млади, добре обучени и носещи своята индивидуалност изпълнители, благодарение на които можем да проследим разнообразни трак-
товки.

Анелия Янева