Първата седмица предложи бляскави изяви на цигулари - гостуващите Ролан Дюгарей (Франция) и Анастасия Хитрук (САЩ), Гинка Гичкова (солистка в Концертино за цигулка и струнен оркестър на Александър Танев в матинето на "Колегиум музикум "Банкя" с диригент Емил Янев), както и Иван Пеев - като гастролиращ концертмайстор на Софийската филхармония в първия концерт.
Откриването - по традиция в навечерието на 24 май, по традиция поверено на Софийската филхармония под палката на Емил Табаков, по традиция - празнично, но съвсем не само в рамките на традиционното високо артистично ниво на филхармониците, а концерт, който "докосва" и публика, и попретръпналите професионалисти с вдъхновеното, поривно музициране, с неповторимото изживяване на неповторимия миг музика... От многобагрието на Владигеровите "Импровизация и Токата", през сгъстената емоционалност на най-романтичния от романтичните цигулкови концерти - на Брух, към "Животът на героя" на Рихард Щраус - в такава градация диригент и оркестър разгръщаха познатите ни качества на интерпретатори на късноромантичния тип симфонизъм. Безспорна кулминация бе мащабната, почти едночасова поема на Щраус, умело осмислена от Табаков с детайлност в многообразната партитура и същевременно с непрекъснат обхват на цялото, с консеквентна логика във "воденето" на оркестъра през крупните, градени с размах пропорции, с баланс между бетховеновския тип героика, изтънчената пародия и интровертната лирика, с постигнатия хомогенен обемен звук на щрайха и перфектните солиращи инструменти (а цигулковите сола на Иван Пеев бяха напълно съизмеримо, достойно продължение на изявата на гостуващия френски цигулар).
Ролан Дюгарей - перфектен професионалист, с артистична биография, препълнена с международни успехи и творчески контакти с диригенти като Булез, Мета, Бьом, Солти, Озава, Савалиш, Дохнани, участия в квартет "Равел" и трио "Сартори", концертмайсторско място във водещите френски филхармонични оркестри. Неговият Брух бе инструментално изряден, по-скоро с френска изисканост, отколкото с типично немската наситена романтична емоция, с рафиниран, дозирано извличан звук от великолепния инструмент ("Страдивариус" - 1708 г.!).
Анастасия Хитрук (25 май) - очарователна млада рускиня с американско образование и вече респектираща международна кариера - предварително я очаквахме като една от "звездите" на фестивала. Подчертано виртуозен индивидуалистичен тип - като яркост на инструменталната техника, репертоар (предкласически италиански майстори, френски романтични автори и собствен опус - тип колаж по Фолия на Корели и капризи на Паганини), спонтанност в неочаквани изпълнителски идеи дори и в ансамбловото сонатно музициране (особена бе заслугата за художествения цялостен резултат на зрелия професионализъм на пианиста Атанас Атанасов).
И един клавирен рецитал - на съвсем младата Пламена Манкова (26 май), студентка първа година в класа на проф. Марина Капацинская в ДМА, респектираща не само с конкурсните си и сценични международни успехи, а преди всичко с внушението за сериозно, вече твърде зряло музикантско присъствие, с инструментална стабилност, с отговорност към взискателната програма (три сонати на Скарлати, Скрябин + 9 и Третата на Брамс, Първата Шопенова балада, Шакона на Губайдулина). Остава й да потърси повече индивидуалност - в различните звукови планове, в собствените си интерпретаторски виждания.

Анди Палиева




Софийски
музикални
седмици