Бамбергски симфоничен оркестър - единият от общо двата гастролиращи оркестъра, първо гостуване у нас на състав с високо световно реноме, нашумели напоследък солистични имена - пианистът и диригент Кристиан Захариас, сопраното Красимира Стоянова, Моцартова програма - имаше какво да превърне още предварително тази вечер в най-притегателния за многочислена публика център. И много жалко, че "плуващото" начало на фестивалните прояви (вариращо между 18, 19, 19.30 и 20 часа в различните вечери) заблуди дори и някои от най-заинтригуваните слушатели и музиканти, които успяха да чуят само втората част на концерта. Но и това бе достатъчно, за да се допълнят с "живи" силни впечатления вече създадени отлични представи от записи на оркестъра. Необикновена е историята на този състав, тя навярно определя и неговия специфичен облик. Създаден през 1946 г. в неголемия град Бамберг от бивши членове на Немската филхармония в Прага и бежанци от Карлсбад и Шлезия, първият немски оркестър, поканен след войната на гастрол във Франция, оркестърът спечелва световно признание с повече от 5000 си концерти в 50 столици на Европа, Азия, Америка, израства под ръководството на диригенти като Й. Кайлберт, Х. Кнапертсбуш, К. Краус и О. Йохум, Х. Щайн и др. като един от водещите европейски състави. И изгражда свой собствен стил и тип оркестрова звучност, съчетавайки характерните черти на чешката инструментална школа и традициите на немската симфонична култура. Ярък символ на този великолепен синтез бе финалната в програмата на концерта Моцартова ре мажорна "Пражка" симфония - с инструментална перфектност, точност, звуков баланс в оркестъра, воден от диригента с лекота, свобода и очарователна пластична жестика, с виталното, ведро, но не повърхностно, а много "Моцартовско" внушение. Кристиан Захариас - една индивидуалност, която има какво да предложи като свое цялостно виждане за Моцарт, има как убедително да го защити и като диригент, и като солист - в до мажорния Концерт за пиано и в сцена и рондо за сопран, пиано и оркестър (може би пристрастията на мнозина в залата бяха спечелени от него преди всичко като блестящ пианист). Красимира Стоянова неведнъж ни изненадва напоследък с бързия темп на своето музикантско израстване, с ярките заслужени успехи по световните сцени. А сега - и с едно зряло истинско Моцартово изпълнение, гласово овладяно, избистрено като стилова естетика, с диференцираност в трите солистични изяви - в изискан ансамбъл с К. Захариас, с артистична изявеност в ария на Фиордилиджи из "Така правят всички" и инструментална прецизност в Сцената за сопран и оркестър. Бамбергските симфоници - една от високите кулминации на фестивала.

Анди Палиева




Софийски
музикални
седмици