Инфантилизация
на сексуалното
Рекламата е прелъстяване; оформяне на продукта във вид на "приятно за очите и многожелано"(Бит.,3:6). След всяко рекламно филмче, ако е добре направено, потребителят трябва да осъзнае, че е "гол", презглава да се втурне към пазара, да се огледа трескаво за точната стока и, откривайки я, моментално да се "облече". Събуждане на желанието, възбуждане на либидото: сексуалните намеци, намигвания, та чак до безцеремонните плътски подканяния са съществена част от рекламното послание.
Но само когато то не засягя пряко сексуалния акт. Перална машина, дезодорант, одеколон, боя за коса - всички те не се срамуват да подсказват, че прелъстената "грижа за себе си" е единствено заради "дълга към удоволствието" (еротическото, не гастрономическото). Когато обаче рекламираният продукт е директно свързан с "креватните игрички", той става свенлив, лицето му срамежливо почервенява, започва смутено да чертае с крак пред себе си, изпадайки в съзнателна и - горещо се надява - оправдаваща го инфантилизация. Помним издигащата се с кондом-ракета любовна двойка (асоциацията с Нуми и Ники и техните "Звездни приключения", съставени от Любен Дилов, съвсем не беше случайна) от пропагандната кампания "Анти-СПИН". Сексуалното се оневинява като се вдетинява.
Показателен пример за тази "регресираща" стратегия е и рекламата на презервативите "Cool". За изработването на клипа е използвана техниката на анимацията, за негов герой е избран славещият се с не кой знае колко богат интелектуален потенциал щраус. Сюжетът е като в детско филмче - "Том и Джери" или "Ну, погоди!", но с тази разлика, че докато там хващането все не се случва, тук то е апотеозът на разказа. И тогава идва предупредителното "Мисли с главата си!" - аналогията, че удареният от нагонен хормон мъжкар има в главата си сиво вещество колкото един щраус, се натрапва от само себе си. Призивът е за "Спри, огледай се, ослушай се!"; ако рекламите на "целомъдрените" продукти пряко атакуват либидото, то тези на "неудобните" сърцераздирателно настояват за разум, за промисленост, за сдържаност. За първите сексът е шанс, за вторите - инстинкт и срам. Сексуалната революция е мъртва, във възход е пуританизмът на рационалността.
Която, освен всичко друго, е видяна единствено като мъжки атрибут. Щрауските, подгонили самеца или сладострастно подлагащата се женска са опиянението на разума, негово замъгляване и отслабване. Мъжът е носителят на интелектуалното начало, което може да бъде разконцентрирано само от примамващата утроба на жената. Книга "Битие" е имитирана без задръжки от презервативите "Cool" - Адам е изкушен, Ева е оръдието на изкушението. След като веднъж сексуалното е инфантилизирано, то бива приписано еднозначно на жената, с което мъжът още веднъж е призован към зрялост, смисленост, здрав разум. Този-който-трябва-да-мисли-с-главата-си е двойно уязвен и окарикатурен: най-напред е щраус, после е нещо още по-лошо - щраус, поддал се на щрауска. Клипът на "Cool" е не просто инфантилен, той е инфантилно-мачистки.

Митко Новков