Филмови нощи
във Филипополис


Около 1000 души по продадени билети, всъщност бяха повече, гледаха премиерно "Мумията" на Античния театър по време на втората лятна кинопанорама "Филмови нощи във Филипополис". Суперпродукцията на Стивън Сомър с Брендан Фрейзър, Рейчъл Уейш и Джон Хана в главните роли има амбицията да се мери с филмите за Индиана Джоунс на Спилбърг - по въздействие, ефекти, приходи. Всъщност е идеално зрелище за лятно кино с размерите на Античния театър в Пловдив, с екрана му от 91 кв. м и с всички екстри на звука долби дигитал съраунд, осигурени от "Динакорд България". Този успех можеше да бъде повторен само от "Сибирският бръснар" на Никита Михалков, който не бива да бъде сравняван с никого, освен със себе си. Удоволствието от срещата с неподражаемия майстор дължим на "Юнайтед синема". Ако всичките прожекции на 20-те филма, включени в кинопанорамата, носят приходи, близки до тези на "Мумията" и "Сибирският бръснар", финансовият успех за нейните организатори Чавдар Стефанов, фондация "Изкуството днес" и община Пловдив, би бил повече от сигурен. Миналата година той е бил на нулата - без дългове, но и без печалба. Сега дори "Инстинкт" с Антъни Хопкинс и "Тя е толкова прекрасна" с Шон Пен и Джон Траволта се радваха на не повече от стотина-двеста зрители, което е отличен резултат за редова прожекция, но не и за премиера. Дали "Чай с Мусолини" - истинската история на режисьроа на филма Дзефирели, ще промени нещо, кой знае... "Съни филмс", "Айпи синема", "Дъга ентъртейнмънт", "Дъга арт" са основните вносители на "горещите" заглавия. "Аферата Томас Краун" дори нямаше субтитри. Като всяка уважаваща себе си кинопанорама у нас, "Филмовите нощи..." бяха открити с българско заглавие - "Вагнер". По този повод в Пловдив пристигнаха режисьорът Андрей Слабаков и операторът Войчех Тодоров. Оказа се, че операторът, който живее в Полша, досега не е виждал на голям екран филма, оценен вече в Манхайм, Сан Франциско, Ню Йорк, Ротердам, Солун... По време на "Филмовите нощи във Филипополис" нямаше дефицит на течности - заведенията около Античния работят почти нонстоп. Тук е точното място за лятна кинопанорама. Остава зрителят да бъде убеден да напусне мекия диван и да предпочете твърдата антична седалка. Така, както го правеше до неотдавна, в дните на Европейския месец на културата.

Пенка Калинкова