Бъдещето
на кабелното радио


Ако вярваме на прогнозите на футуролози и обществени врачки, трябва да зачеркнем бъдещето на медиата радио като цяло. Това засега няма изгледи да се случи, поне докато не се измисли качествен заместител и на слуха, и на медиата. Със сигурност обаче черните пророчества са валидни за някои радиоформи, а може би и за някои видове радиостанции.
Какво например се случва с кабелното радио? Колкото по-голямо става общественото внимание към кабелните телевизионни оператори, толкова повече се забравя за съществуването на кабелните радиостанции. Дали това е сигнал за отмирането им, или за необратимо отдръпване на аудиторията от тях, или пък просто за ненамерената формула за съвременното им съществуване.
Бъдещето на кабелното радио зависи отчасти от сателитното и Интернет-радио. Нещо подобно на читалищата - висящи между модерното и свръхмодерното със своята възрожденска консервативност. Кабелното радио е жертва на заблудата, че радиото трябва да стига до всеки чуващ индивид, да предлага на всички по нещо и да изгражда пъстра аудитория, в която хората я имат нещо общо, я не. Естествено кабелът трудно може да се пребори със съвременните технологии, които изискват от слушателя все по-малко усилия. Няма нужда да се купува радиоточка, с доста неповратлива система за избор на желана радиостанция. Няма нужда от кабел, който (висящ или закопан в земята) си остава предпочитан обект за подрязване. Днес вече може да си вземете дори вентилатор с вградено радио. Ако предположим, че този, който е решил да си направи кабелно радио, разполага с достатъчно средства (освен за всякакви такси и други неизбежни разходи) и "подари" на аудиторията всички джунджурии, които са й нужни, за да го слуша, пак остава проблемът каква програма да измисли, че да разбие конкуренцията. Така изброени, нещата влизат в задънена улица и наистина се оказва, че няма смисъл от по-нататъшни занимания с кабелно радио. А има доста по-просто решение.
Очевидно да се разчита на досегашната аудитория от кабелната мрежа е почти невъзможно. Оцелели радиоточки има по институции с управленски характер, по заводи, училища и в някои административни сгради. Достатъчно разнородна аудитория, която не може да бъде обединена. Значи трябва да се създаде нова общност от хора, които да слушат конкретно измислената програма на кабелното радио. Това може да стане по пътя на противопоставянето на тенденциите за глобализация и чрез радиото. Да речем, решение е да се направи едно университетско радио, което да се слуша само в сградите на висшето училище и в общежитията му. Защото има конкретна аудитория, която именно с хомогенността си ще печели реклами, съответно ще има приходи. Сигурна съм също, че ако направят кабелно радио в нашата жилищна кооперация, ще имат голям успех. Най-вероятно клюкарката от входа ще бъде склонна да се бръкне за пари само и само да съществува радиото. Не давам този пример, за да излезе карикатурно бъдещето на кабелното радио. Даже напротив. Убедена съм, че бъдещето му е точно в кварталното му значение, в малката група. Ако се хвърли да мери сили с големите радиоакули, ще загине.

Вяра Ангелова





От въздуха
подхванато