Повелителят
на Вселената

Джордж Лукас се завръща с "Епизод 1. Невидима заплаха". Двадесет и две години след феноменалния успех на "Междузвездни войни", създателят им представя началото на нова трилогия, която всъщност е предистория на първата...
Отдавна излизането на филм не е предизвиквало такава масова психоза, както "Епизод 1. Невидима заплаха". Струвало ли си е цялото това напрежение - тепърва ще разберем.
К

- Защо според вас "Междузвездни войни" продължават да гъделичкат въображението на хората?
- За мен, както и за мнозина, това си остава загадка. Навремето ме порази успехът на първия филм, сега ме поразява успехът на следващите. Стремил съм се да изразя съвременен поглед върху света. И това вероятно е докоснало някакви струни у хората.
- С филмите си сякаш ни казвате, че няма значение какви са нашите религиозни, семейни или морални ценности - все едно, на всички ни се налага да имаме работа с тъмната страна на своето "аз"...
- От сътворението на света насам доброто и злото се борят в човека. Всички митологии и религии изследват тази невидима борба, по време на която се опитваме да постъпваме по съвест. Грехопадението и изкуплението, семейните и любовните възли - това са все първородни понятия.
- Кога установихте, че "Междузвездни войни" не са изхабени като идея?
- Когато пуснахме обновените три части по кината през 1997-ма. Чудехме се как да отбележим юбилея - чрез специална тв-програма, грандиозно шоу или световна среща на феновете, когато някой подхвърли да покажем "Междузвездни войни" отново. Студия Fox планира премиерата в триста кина наведнъж, и аз тогава им казах: "Ако ще правим акция, поне да е с размах." (Така и стана. Първите шест седмици трилогията бе на първо място по приходи.)
- Показвал ли сте на децата си заснет материал, за да чуете мнението им?
- Не. Нека видят готовия филм, това ще е за тях най-добрият подарък. Шестгодишният ми син видя за първи път старите "Междузвездни войни" в обновената версия - преди това само беше слушал за него от връстниците си. Хареса му.
- Кога разбрахте, че сте готов за "Епизод 1. Невидима заплаха"?
- Дълго чаках развитието на технологията да ми позволи да разкажа историята така, както съм я замислил. През всичките тези години работех в павилионите на Industrial Lights & Magic. Създадох цяло компютърно подразделение, за да мога час по-скоро да вляза в епохата на дигиталното кино. Ударът ни бе с "Джурасик парк". На финалния стадий бях принуден да вниквам непосредствено в разни детайли, тъй като Стивън Спилбърг през това време се занимаваше със "Списъкът на Шиндлер" в Полша. Когато получихме напълно реалистично изображение на динозавър, вече бях сигурен, че сме стигнали равнището, към което се бяхме стремили десет години.
- Два филма от сагата "Междузвездни войни" предоставихте на други режисьори. Беше ли ви трудно да седнете отново на режисьорския стол?
- Общо взето, не. А що се отнася до онези два филма, едва ли общото ръководство е било по-лесно, отколкото да ги снимам сам.
- След "Завръщането на джедаите" преживяхте труден период. Мнозина дори смятаха, че няма да се върнете към режисурата. Какво се случи?
- Разведох се и сам възпитавах дъщеря си. Заради развода се наложи да отложа всичко - семейството, студията... Защо изобщо я създадох? За да снимам филми, ми беше нужна собствена база за създаване на спецефекти, тъй като в Сан Франциско такова нещо изобщо няма. Създадох всичките тези структури, но се оказа, че те не могат да се самоиздържат. ILM ме натискаше: "На студията й трябват пари, снимай нови "Междузвездни войни". Най-сетне отсякох: "За това не сме се договаряли. Очакваше се, че студията ще работи за мен, а се оказа, че аз работя за нея". Исках да създам силна технология, здраво семейство и чак тогава да се занимавам с кино.
- Вярно ли е, че Спилбърг ви е придумал да се върнете към режисурата?
- Не само той. Всичките ми приятели настояваха.
- Как реагира той на решението ви?
- Просто каза: "Отлично. Отдавна трябваше." Същото казаха Копола и Де Палма. Но аз не съм се заричал, че няма да снимам. Просто ме влечаха други неща. Всичко с времето си. А хората говореха какво ли не: "Уморил се от режисурата. Не обича да работи с актьори. Не обича да става сутрин в шест..."
- ... предпочита да се занимава с компютри.
- Как пък не. Почти не работя с компютри и предпочитам да се занимавам с актьори. Аз съм по-скоро викторианец, отколкото човек на XXI век. Сега ми беше далеч по-леко да снимам, защото разполагах с много повече технологии и с приличен бюджет. Никой не ми дишаше във врата.
- Плащали сте снимките от собствения си джоб.
- Да. Платих свободата си. Но за това отидоха дълги години труд.
- Бюджетът на "Епизод 1", струва ми се, е около 115 млн. щ.д.?
- Да. Първоначално бяха запланувани 120, но ние се свихме. Заснех филма за 65 дни. За доснимане бях предвидил 6 седмици, а се побрах в 2. Така че спестихме на продукцията цял месец.
- Какъв би бил бюджетът на филма, ако бе правен по традиционните методи?
- Спецефектите струват половината ни бюджет. Във филма те са 2000. За сравнение в "Титаник" и "Армагедон" спецефектите са 500, а в "Годзила" - 300...
- Тепърва ви очаква "Епизод 2"...
- Стига "Епизод 1" да събере добри пари. Ако не - няма да има "Епизод 2". Това си е отработен механизъм. Парите, които получих от "Американски графити", вложих в студията ILM. Полученото от "Междузвездни войни" отиде за "Империята отвръща на удара", а парите от "Империята..." дадоха възможност да заснемем "Завръщането на джедаите". Единият филм плаща другия.
- По сюжет трите части абсолютно самостоятелни ли са? Всъщност знаем как завършва сагата.
- Да, така са направени много филми. Класическият пример е "Гражданинът Кейн" - знаете, че на финала героят умира. Интересът се поддържа не от самото събитие, а от процеса, който води към него.
- Пътят на Анакин Скайукоър ли е сюжетната линия на последния ви филм?
- Тези филми не бива да се ограничават до една сюжетна линия - всъщност са четири-пет. Всеки персонаж носи своята тема. Що се отнася до Анакин, това е историята на млад роб, който мечтае да стане джедай. Той постъпва в училище за джедаи, става свободен, сбъдва мечтата си. На пътя му се изпречват тежки изпитания. Има паралелна история за двама джедаи, учител и ученик. Има друга за сенатор, който желае да стане върховен канцлер на републиката. Има и история за невръстна кралица, която се опитва да спаси народа си, обречен на унищожение.
- Не се ли безпокоите, че имиджът на Юън Макгрегър като типичен представител на "поколението Х" ще бъде в разрез с традицията на "Междузвездни войни"?
- Не. Талантът на актьора е главният ми критерий за избор. Не ме интересува какъв е в живота.
- Какви качества се изискваха от Натали Портман за ролята на кралица Амидала?
- Тя трябваше да изиграе момиче, което на своите четиринадесет години е повелителка на планетата. Подобна беше и задачата на Кери Фишер. Тоест трябваше ми актриса, която да изглежда царствена и силна, а същевременно да си бъде дете.
- Показали сте филма на стадий груб монтаж пред неколцина приятели, сред които Рон Хауърд и Стивън Спилбърг.
- Събрах петнадесетина души, за да чуя мнения.
- По-доброжелателна ли бе реакцията им в сравнение с предишните "Междузвездни войни"?
- Става дума за журналистически преувеличения.
- Значи, Брайън Де Палма не ви е нахокал след първото гледане на "Междузвездни войни"?
- Глупости. Просто Брайън се изказа с присъщия си цинизъм: "Кино, в което няма кръв, не е моето кино. Но на твое място бих направил това и това. Готов съм да ти помогна." Тогава мнозина ми помогнаха, а журналистите написаха: "Всички обявиха в хор, че филмът е ужасен". Стивън например веднага предрече огромния успех на филма. Всъщност аз започнах като авангарден режисьор - няма сюжет, няма характери, няма последователно развитие на събитията. От цялата ни група аз бях най-радикалният. Но Копола постепенно ме въвлече в класическата драматургия.
- Съществува мнение, че масовият успех на вашите и на Спилбърг филми е оказал отрицателно влияние върху развитието на киното, тъй като преориентирал студиите към производство на блокбастери.
- Аз съм независим режисьор. Открай време отношенията ми с Холивуд са доста изопнати. Целия си живот съм прекарал в Сан Франциско. Учих няколко години в Лос Анжелис, след което се върнах у дома и снимам филмите си извън Холивуд. Някой ще каже: "Да, ама те изобщо не се различават от холивудските". Ще му отвърна: "Това е моето кино. Не отговарям за холивудските подражания". Цялата работа се свежда до това, че киностудиите попаднаха в лапите на корпорации, където работи цяла армия от хора, които изобщо не разбират за какво става дума. Те завършват бизнес в Харвард и отиват в кинопроизводството без никаква представа за тази дейност. И наемат вицепрезиденти и асистенти, които да им вършат работата. Онези пък пишат по полетата на сценариите абракадабра: "Не разбирам защо е тук това мъхнато чудовище, което прилича на куче. Как така то може да управлява самолет?". Във всяка студия работят по 40-50 души от този ранг. Те са убийците на киното. Блокбастерът не е мое изобретение, нито на Стивън, нито на Франсиз. Просто Копола с "Кръстникът" издигна филмите от категория Б на друго равнище. А началото е поставено още с "Раждането на нацията" и оттогава насам всяка година на екран е излизала поне по една суперпродукция: немият "Бен Хур", "Отнесени от вихъра"... Ето защо твърдението, че блокбастерът е измислен през 70-те, е пълна глупост.
- Имахте ли затруднения с реализирането на прекалено напредничави идеи за "Епизод 1"?
- Поначало смятах да има повече персонажи, създадени на компютър. Но в студията изчислиха, че това ще доведе до огромно разхищение на труд и пари. Затова някои от персонажите са хора с маски.
- Значи не може да се каже, че ILM ви е подрязала крилата?
- Не, разбира се. Аз имам мъничко предимство - в тази студия съм не само клиент, а и ревизор.
- Вие сте босът.
- И когато в ролята на бос пристигам и подхвърлям: "Няма ли начин еди-кое си да го направим по-евтино?", за екипа по спецефектите това звучи като команда за действие. Естествено, на мен ми е позволено много повече, отколкото на редовите клиенти. Но това все още не означава, че са ми нужни най-скъпите спецефекти на света. Задоволявам се с разумно-необходимото.
- Подвластни са ви толкова много неща, за което колегите ви в Холивуд могат само да мечтаят. Не ви ли се струва, че трябва да се пазите от прекалена власт?
- Не мисля, че упражнявам чак толкова огромна власт. Големите студии си докарват пет-десет пъти повече пари от мен.
- Fox е сключила с вас договор за последните "Междузвездни войни", според който на студията остава само 10 на сто от печалбата, а другите 90 на сто остават при вас.
- Да, но нека не забравяме, че този гигантски транснационален конгломерат всяка година изкарва милиарди и милиарди долари. Аз не съм им съперник. Дори ако "Междузвездни войни" се окажат най-касовия филм на всички времена, пак не мога да се сравнявам с Fox. Всъщност портфейлът е властта, за която говорите. Парите означават власт. Fox, Time Worner или Disney са сред най-мощните компании. Да, аз имам достатъчно власт, за да правя филми, без да съм зависим от тях. Но не мога да заменя студията със себе си. Не мога сам да правя пет филма годишно.
- Затормозява ли ви фактът, че с "Епизод 1" са свързани толкова големи очаквания?
- Старая се да стоя настрани от всичко това. В крайна сметка аз просто снимам филми. Много фенове на "Междузвездни войни" вероятно ще бъдат разочаровани, тъй като очакват повече. Тези, които не приемат старите ми работи, по-скоро няма да харесат и тази.
- Очаквате ли голяма интерес от страна на женската аудитория?
- Все пак това не е "Титаник". Нашият филм е за момчетата. Имаме си и поклоннички, разбира се, но те са 30-35 на сто. Ще им се наложи да дочакат следващата част, когато кралица Амидала и Анакин ще се оженят. "Епизод 2" ще е по-романтичен. Там ще има и екшън, но по принцип ще бъде любовна история.
- И навярно ще си я снимате сам?
- По всяка вероятност (наскоро Лукас заяви, че следващият му филм няма да бъде сниман от камера, а ще бъде направен дигитално).
- Следващите епизоди по-мрачни ли ще бъдат от "Епизод 1"?
- Да, третият.
- Когато Анакин се оказва на страната на злото в образа на Дарт Вейдър?
- Да. "Епизод 3" е едва ли не половината от цялата история. За мен е важно тези шест части да създадат едно цяло, а не коя е по-добра или по-лоша. Наоколо жужат разговори единствено за биене на рекорди, за касови удари. Мнозина смятат, че добро кино е онова, което носи рекордни печалби. Що за критерии? Какво значение има това?
- Не ви ли трепна сърцето, когато научихте, че "Титаник" е бил стария касов рекорд на "Междузвездни войни"?
- Не. Когато и на третата седмица "Титаник" носеше по двадесет милиона, вече ми стана ясно, че рекордът е бит. Между другото, рекордът досега не беше мой, а на Спилбърг с "Извънземното". Аз си го върнах след второто пускане на "Междузвездни войни". Изобщо пресата се чуди кого да смята за №1. Все ми е едно дали ще надмина "Титаник". Показах филма си на своите приятели и те го харесаха. Напълно съм щастлив.
Premiere, септември 1999
Разговаря Ан Томпсън


Разговор
с Джордж
Лукас