Кралският дар на Беатрикс
Нидерландският танцов театър III игра на сцената на националния театър "Иван Вазов" по време на посещението на холандската кралица Беатрикс у нас. На 7 октомври се представи част от третото, най-възрастното поколение на трупата.
Гледал съм преди години същите артисти, когато те бяха в разцвета си като танцьори. И сега не ме разочароваха. Великолепното впечатление се дължи и до голяма степен на присъствието на Иржи Килиан като хореограф на част от репертоара им. Един от най-големите творци на нашето време, той притежава невероятна фантазия и усет за разпределение на пространството. Но това са дадености, както се казва, от природата. Към това в хореографските му композиции се добавя и изключителният интелект, умението дълбоко да се навлиза в човешката душевност. Обикновено обектите за претворяване чрез езика на танца са любов, омраза, емоционални терзания. Мъдрият Килиан разширява този ограничен тематичен кръг. Работата му е многопластова, търси ефекта на живописните платна, които се разгръщат в дълбочина. Чрез пародиране на различни днешни течения в танца Килиан разкрива собственото си лице. Той сякаш нахвърля отделни, широко разпространени характерни елементи, а след това казва: "Ето, това е моето мнение, аз мисля така!" Възхитително е чувството му за хумор - нещо, което се предава доста трудно чрез хореографията. Потвърждения за майсторството му в това отношение намерихме и сега. Гледал съм неговата "Симфония в D", поставена от и неговата трупа, и от Шведския кралски балет, и от Лионския балет. В този шарж на нашата професионална балетна кухня, с нашите амбиции и взаимоотношения личи умението на Килиан да прави всичко с много, много вкус. Това пролича и в представената в София композиция "А Way A Lone"
Ван Манен - другият автор на вечерта, ползва коренно различна стилистика.Обратно на експресията и контрастите на Килиан, той наслагва отделни елементи, динамизира постепенно този процес, след което те залива със стихия от движения. И в двата случая музиката бе вмъкната във великолепно направени колажи. И в това отношение бе показан професионализъм с главна буква.
Колкото до моите отдавнашни познати от трупата, които знам от по-млади години, те сега са зрели хора, по друг начин изразяват себе си чрез танца. Представят ни се не като уморени творци, които работят на базата на рутината, нито пък като лакоми да покажат, че все още могат. Артистите се явяват на сцената такива, каквито са - в една доста сериозна за изкуството възраст, с умело подбран репертоар демонстрират прекрасна форма без да предизвикват и капка съчувствие. Всичко бе изработено до най-дребните детайли, така че - личеше си - тук е творено, а не просто изиграно.
Възхитен съм, че кралицата на Холандия е избрала тъкмо танцова трупа. В чудесната идея личи оригиналност и същевременно висок критерий при представянето на страна с дълбоки традиции в изкуството.
Светлин Ивелинов