В Смолян отдавна са забелязали, че на всички досегашни избори резултатите в общината са умалено копие от средните за страната. На какви точно фактори се дължи това, е проблем на пространен анализ, с който няма да се занимавам тук. Ще кажа само, че едва ли тази усреднена електорална картина в Смолянско е причината за сегашния твърде засилен интерес на всички политически сили към този регион. Интересът е извън всякакво съмнение. Достатъчно е да спомена само два примера, които го доказват недвусмислено:
Десет от 32-те общини, включени в проекта за "информационното обслужване на населението и местното самоуправление" на фондация "Бъдеще за България", спечелен точно преди изборите, са всичките 10 смолянски общини. Проектът е на стойност 200 000 долара.
На 3 октомври престижното предаване "На върха" по радио "Експрес" отдели 45 минути за дебат на кандидат-кметовете от община Смолян. Немного общини в България могат да се похвалят с такова внимание.
"В Смолян се съсредоточават стратегически интереси" - казват от всички политически централи. Кои са тези стратегически интереси, насочени към все по-намаляващия смолянски електорат (по-малко от 40 000 души) различните централи обясняват различно:
- много е важно кой ще държи входа към бъдещия (в хипотетичното някога) път към Гърция;
- много е важно кой ще държи ключа от бъдещия развихрен туризъм;
- много е важно да се затвори "ислямската дъга" между Кърджалийско и Гоцеделчевско;
И така нататък.
Без да се ангажирам с категорично мнение, ще кажа, че причините за този отчетливо изпъкващ интерес са по-скоро от клюкарски, отколкото от стратегически характер. Когато трябваше да се назначава областен управител, смолянското СДС предложи няколко кандидатури. Министър-председателят не се съобрази с предложенията и назначи дотогавашния доспатски кмет Веселин Черкезов, което внесе дълбоко униние в и без това разстроените редици на смолянското СДС. Казват, че - подобно на султана Мехмед IV и много други след него - министър-председателят обичал "доспатските ловни полета"... В един доста тиражен вестник Доспат дори беше наречен "Костовград"... Оттам тръгнала и любовта му към Смолянско и амбициите към този "стратегически" район... Оттам пък е съвсем естествено останалите политически централи също да проявят амбиции... На битка като на битка. Лошото е, че в "Костовград" битката (която иначе не е мръсна дума) понякога се разбира съвсем буквално...
Сега за "стратегическия" кметски стол на Смолян се състезават 8 кандидати: Данчо Киряков - на ОДС+ (в плюса влизат ВМРО, ОБТ и няколко БЗНС-та); сегашният кмет Костадин Чаталбашев - на Демократичната левица (в която - наред с няколкото традиционно леви партии - се извисява и могъщият силует на Жорж Ганчев); Владимир Гърбелов, традиционният бизнесмен - на Евролевицата; д-р Петър Фиданов - на ДПС (като Либерално-демократични сили, в които не е много ясно кой друг влиза); Слави Славов - на обединение "Промяна" (в което пък влизат някои други леви партии); Валентина Исаева - на партия "Свободна България" (цар Киро), която не е ромка, но пък в Смолян има твърде малко роми. Има и двама независими: Славка Каменова, зам.-председател на Окръжния съд, подкрепена от "Нов избор", и Петър Маламов - кмет на Момчиловци, очевидно вдъхновен от примера на колежката си Дора Янкова, която от кметица стана депутатка.
Досегашните проучвания показват, че сериозното състезание ще се развихри между кандидатите на "двата мастодонта" и Славка Каменова. (Така каза и Илияна Беновска по радио "Експрес", обяснявайки защо е поканила само тези трима.) Затова ще се занимая по-подробно с тяхната предизборна кампания.
Както навсякъде, същинските приоритети в програмите на различните кандидати не се различават особено. Всички залагат на съживяването на икономиката, преодоляването на безработицата, силното местно самоуправление, социалната сфера, младежите и - преди всичко, като основен приоритет за региона - на туризма. Тази идентичност на програмите прозвуча и по радио "Експрес", което направи предаването до голяма степен скучно. Това обаче, изглежда, е само мое мнение, защото смоленчани (и някои софиянци?) проявиха "изумителна активност" (И.Б.) и засипаха кандидатите с въпроси и изказвания. А самите кандидати проявиха изумителна липса на рефлекс и никой не се възползва от изобилните гафове на другия. Това пак е - както навсякъде. И е естествено - бъдещите кметове тепърва ще се учат на публичност. По-странно стои тази липса на рефлекс у досегашните... И пак - както навсякъде - различието между различните кандидати е в средствата, с които се провежда кампанията, и в основните й акценти.
Като нагледна агитация, кампанията на ОДС стартира близо две седмици преди останалите. Немного изразителният лик на синеокия син инженер заля смолянските витрини и фасади. Характерната за цялата страна нагледна агресия на СДС в Смолян, вероятно, имаше и други основания. Кампанията на инж.Киряков беше предварително затруднена от провалените предварителни избори на СДС. Те бяха спечелени от друг кандидат, победил още двама претенденти, който впоследствие беше преценен като неподходящ и отстранен. Неучаствалият в предварителните избори инженер беше номиниран едва след тях. Основните акценти в предизборното поведение на този кандидат са: катастрофалното наследство от досегашното управление на БСП и внушението, че целият електорат непременно иска промяна. Основният му коз е друго внушение - правителството ще даде пари за Смолян, ако спечеля аз, неговият кандидат! Иначе - глад. В подкрепа на това внушение в Смолян пристигнаха немалко министри (дори преди официалния старт на кампанията), а Муравей Радев го изрази на глас.
Ликът на досегашния кмет Чаталбашев се появи из града чак на 3 октомври. Специалната дипляна също е без образ. И е оцветена в зелено, виолетово, бананово. Дали защото в коалицията участва и Зелената партия? Или поради примес на синьо в червеното? Или има намек за Смолян като бананова република? Първоначалното ми обяснение за непоявата на кметския лик беше осъзнаването на прекалената му натрапливост през последните четири години. Но злите езици твърдят, че плакатът просто не станал навреме. Основните акценти на прекаралия два мандата кмет са постиженията на управлението през тези два мандата (с конкретни имена и цифри, голяма част от които СДС оспорва) и създадените вече традиции в управлението. Основният му коз - внушението, че новият кмет ще дойде с нови чиновници и ще разруши всичко. Очаква ни политическа чистка! В подкрепа на това внушение е извечната народна нагласа: "По-добре старият, че вече се е наял..."
Кампанията на Славка Каменова стартира сравнително късно и беше изненада за мнозина, свикнали с досегашния двуполюсен модел, с липсата на независими кандидати и на кандидати жени. Образът на съдийката - едновременно женствена и категорична - в бледосиньо се нареди между двамата мустакати кандидати. В противовес на мощното "ние", с което си служат от двете й страни, тя употребява ключовата думичка "аз". Разчита на женската си интуиция при подхода към проблемите и хората. И на разнообразието в Общинския съвет. Основните акценти в нейната програма са: независимост от политически централи и управление, основано на професионализма. Основният й коз: "Аз не съм нито вляво, нито вдясно. Аз съм в Смолян!" В подкрепа на този "коз" ще цитирам мнението на един анкетиран гражданин: "Смолян да не е в Африка!"
Смолян не е в Африка. Смолян е в България - макар и в "стратегическата" й част. Затова ми се струва, че за реалния изборен резултат много повече ще допринесат разговорите на маса и ритниците под масата, шушуканията, слуховете и роднинската агитация, отколкото официалната кампания. Ще видим.

Евгения Иванова


Смолян