Това е Кацарова!
Този компактдиск е един предизвестен успех. Програмата му дойде съвсем логично след концертните изяви на певицата в Росиниев репертоар - включително и тук, в България. Дойде твърде разширена с арии и дуети - с тенора Хуан Диего Флорес из оперите "Пепеляшка", "Отело", "Армида", някои от тях - много рядко записвани като "Бианка и Фалиеро", някои - записани от всички големи колоратурни мецосопрани. Някои - като суперрядкост - например дуетът на Отело и Родриго, където Кацарова пее партията на Отело. В едно свое интервю в "Льо монд ла мюзик" от юни т.г. Кацарова напомня, че да, композиторът наистина е написал Отело за тенор, но Мария Малибран е пяла откъси от тази партия на концерти. И Веселина пожелала да напомни за тази традиция. Почитателите на певицата могат да я чуят още в "Семирамида", "Армида", "Италианката в Алжир", "Жената от езерото".
Вече свикнахме със суперлативите по всички авторитетни списания за звукозапис, когато се появи нова регистрация на Веселина Кацарова. Нейният първи компактдиск с фирмата "RCA" -френска музика, излезе през 1995 година. Оттогава и звукозаписната кариера на певицата върви по същия категоричен начин, както и сценичната - критиката по цял свят не пести суперлативите си. Но и Кацарова много умно изненадва публиката с всяка своя стъпка в репертоара. От една страна й дава малко от любимото очаквано, от познатото. От друга - й показва накъде я е повела нейната любознателност, какви още възможности са се разкрили в гласа й и как тя, Кацарова, с извънредното си прочитане на всяка една ария или партия от словесния към музикалния текст, ще намери не ниша, а цяло свободно пространство - територия, чакала сякаш да се появи певицата.
И тук - в тези прекрасни късове от музиката на Росини, Кацарова вече е уникална. Съчетанието от глас и стил е стигнало до такава степен на "отличимост", че, сигурна съм, просто не може да се сбърка с друга. При това гласът й действително като че притежава характеристиките на няколко певици - толкова е богат - не само като диапазон, но и като обем, като цвят или по-точно съчетание от цветове, да не говорим за фразирането. Кацарова знае колко е важно думата и щрихът да съответстват, музиката действително да излиза от текста, да показва, че го разбира, че го интонира... За това тя притежава и продължава да развива непрекъснато техниката си в най-различни посоки. Гласът й е невероятен, но още по-невероятно е всичко, което Кацарова може вече да прави с този глас. Как само се "появява" в Cruda sorte" ("Италианката в Алжир"), за да утихне изведнъж и да започне да гради разказа си. Колоратурата е само едно средство, за да обогати този разказ... Как удължава на места гласните, задържа... И дума италиански да не знаеш... разбираш, че Кацарова е чула музиката на думите, звучаща в музиката на композитора и се стреми да разкрие това сложно, но толкова красиво взаимодействие колкото се може по-активно, цялостно. Всяка една от тези арии един начинаещ певец би трябвало да слуша многократно с ноти в ръка... Защото това, което Кацарова вече представлява като изграден певец-артист, може да бъде школа за всеки.
Съвсем неотдавна списанията пак публикуваха анонс за ново издание на RCA - "Вертер" от Масне - с Кацарова. Отсега очаквам нейните собствени открития в тази толкова изпълнявана и записвана опера.

Екатерина Дочева

Вградени
ноти





Vesselina Kassarova
Rossini Arias & Duets
Juan Diego Florez
Muenchner Rundfunkorchester
Arthur Fagen
RCA-Red Seal-1999