Познатият
непознат Владигеров
Кой е познатият? Този от оркестровата “Българска сюита”, ор. 21, от Седем български танци ор. 23 и от други ранни и късни клавирни и оркестрови опуси? А непознатият? Създателят на авторските транскрипции на тези произведения за две пиана. Така че тия по новому звучащи творби на познатия Владигеров би трябвало да приемем сред оригиналните му пиеси, получаващи равностойно право за сценично изпълнение от клавирни дуети.
На 13.Х. по повод 100-годишнината от рождението на бележития български музикален творец бе премиерното изпълнение на ръкописните (още непубликувани) авторски транскрипции от известното българско дуо Красимир Тасков и Велислава Георгиева.
От различни свои опуси за пиано и за оркестър Владигеров е аранжирал за клавирно дуо 13 пиеси: от най-ранния “Фантастичен валс” (ор. 2) през по-късните “Танцьорката от Ориента”, “Шведски танц”, “Концертно шими”, “Фокстрот”, Марш, Песен и Хороводна от “Българска сюита” и три танца от сюитата “Седем български танци” до Румънски танц и Романс и кейк уок от 1953 г. Една пъстра мозайка в стилистически и програмно-жанров план на Владигеровото творчество, интересна и като изпълнителски проблем, и като музика, ориентирана към широк слушателски кръг. На концерта в зала 9 на НДК публиката посрещна с удовлетворение прекрасната инициатива на дуото и още веднъж се почувства блясъкът и очарованието на тази неувяхваща музика. Поднесените в хронологичен порядък творби очертават и еволюцията на Владигеровата музика.
Дуото Красимир Тасков - Велислава Георгиева концертира повече от 15 години и отдавна се е формирало като зрял ансамбъл. Красимир Тасков е добре познат на слушателите като автор на сероизни клавирни и камерни творби, сред които сложната и блестяща виртуозна фактура на “Токата” (посветена на Владигеров) за пиано е пробен камък за висок професионализъм за пианистите. Напълно равностойна партньорка и в технически, и в интерпретаторски план бе Белислава Георгиева. Като цяло ансамбълът е безупречен, а афинитетът на двамата изпълнители към музиката на Владигеров е очевиден. Авторските ръкописи на композитора не са затруднили не само тяхното разчитане, но и детайлното осмисляне на всички тънкости (а те са толкова много и толкова типични за стила на Владигеров). Овладяност и цялостност на формата, широко динамична амплитуза, богата звукова палитра, релефна ритмика, грижа за песенното и танцувално начало, верен и точен усет към драматургията особено в пиесите с по-сложна форма, единство на двамата изпълнители към образно емоционалното съдържание на пиесите - във всички пиеси се чувстваше сериозността, с която дуото е подходило към този юбилеен концерт.

Маргарита Кръстева