Смях в залата
Кръглата годишнина от 10 ноември за българското кино не само не стана повод за равносметка, а се превърна в продължение на скандала около продукцията “Версенжеторикс” и уволнението на директора на Националния филмов център Димитър Дерелиев. Александър Методиев, директор на Студия за игрални филми към “Бояна филм” ЕАД и копродуцент на филма от българска страна с частната фирма “Радиовижън плюс”, свика в София прес пресконференция, чиято официална цел беше да опровергае твърденията, че той е виновен за уволнението на Дерелиев. Истинската цел обаче беше да се хвърли грамада от камъни в градината на НФЦ. Оплюването стана не без помощта на Евгений Михайлов, който положи нечовешки усилия да дискредитира дейността на ръководената от Дерелиев институция.
Оправданията на Александър Методиев започнаха с разказ за проблемите около продукцията “Версенжеторикс”. След дежурното обяснение колко са нужни копродукциите на България, чухме следната история: при решението филмът да се реализира у нас, Александър Методиев получил писмо от НФЦ, с което се обещават 850 000 франка за реализацията на филма. А това е всъщност една четвърт от годишната субсидия за филмопроизводство у нас. “Само човек без морал би дръзнал да вземе, дори и законно, субсидия в такъв размер, за да я даде на френски филм”, каза Методиев. Но според неговите думи парите не му били отпуснати, защото НФЦ чисто и просто бил излъгал. Наложи се журналист да му зададе въпрос, за да го накара да обясни защо се е случило така. Според правилника на НФЦ подобни писма се издават, за да могат продуцентите да кандидатстват за още субсидии пред Евроимаж и Френския филмов център. Ако тези чужди институции не отпуснат пари, то и нашият център няма право да даде първоначално обещаната сума. Съответно продуцентите на “Версенжеторикс”, нито от френска, нито от българска страна, имат основания да искат тези 850 000 франка, както призна и самият Методиев. На въпрос къде тогава е проблемът, той обясни, че Дерелиев устно е обещавал парите пред френските му колеги и така им е дал повод в един момент те да ги изискат, въпреки че са “подписали документи, че нямат финансови претенции към фирма “Радиовижън +” и към България”. Но пак според неговите думи “те трябва да са луди, за да не вземат пари, които им се предлагат”. В крайна сметка се оказа, че френските продуценти просто не са си разчели добре бюджета, имали са сериозни преразходи и в един момент са опрели до чисто пожелателното писмо на НФЦ. Както каза и Евгений Михайлов, който се присъедини към Александър Методиев, “те разчитаха, че тъй като са представители на велика кинематография и във филма участват световни звезди, в момента, в който решат да направят скандал, всички ще кажат как България пречи на отношенията с Франция”.
Всичко това стана ясно сред пространните, но доста объркани разсъждения за зле свършената работа от ръководството на НФЦ, които предложиха Методиев\Михайлов. И двамата изразиха съжаление, че Дерелиев не е в момента в залата, след което се оказа, че той изобщо не е бил поканен. Репликата на Евгений Михайлов, че не всички присъстващи в залата са лично поканени, но са дошли, тъй като проявяват интерес, предизвика смях сред присъстващите кинодейци.
Друго обвинение беше, че комисиите към НФЦ, вместо да отпускат по много пари на малко продукции, давали по малко пари на повече продукции и някои от тях се проваляли, защото на продуцентите им било невъзможно да намерят останалата част от бюджета. След което обаче бе казано, че за да има качествени филми, трябва по-голямо производство. Евгений Михайлов обвини лично Дерелиев, че не е в състояние да издейства от държавата по-голяма субсидия за киното, тъй като “на добрите момчета никой не обръща внимание”. Тоест НФЦ праща писма до МК, но там се разсейват и за това вина има пак Димитър Дерелиев. (На което присъстващите също много се смяха.) Отговорността за забавянето на закона за киното също падна върху него. Антоанета Борисова, представител на НФЦ, едва се докопа до микрофона, за да обясни, че има комисия за хармонизиране на българското законодателство с европейското с председател Надежда Михайлова. НФЦ вече е изпратил предложения в Европейската комисия, съобразени с изискванията към нас по линия на хармонизацията, и те вече са одобрени. А срокът за приемане на закона е средата на 2001 година.
Стигна се и до въпроса възможно ли е Методиев да бъде едновременно директор на Студия за игрални филми към “Бояна филм” и частен продуцент. Отговорът беше, че според юристите на “Бояна филм” няма законови той да заема и двете длъжности.
Финалът на пресконференцията остана отворен, с ясното убеждение, че в киносредите има доста тлеещи конфликти.

Мила Войникова