Риркрит Тиравания
за кухнята
- Почуствахте ли в София, че наистина мястото се интересува от вас и че вие се интересувате от него?
- Да, мисля, че станаха и двете неща. Винаги се интересувам от особеностите на различните места, хора и идеи. Преполагам, че интерес има и в обратната посока. Вероятно изглеждам малко странно, щом докато ходя по улиците, хората се заглеждат в мен като в някакво диво животно (шегувам се). Но наистина, хората тук сякаш ми обръщат повече внимание, отколкото нормално получавам. А самото място на изложбата е доста красиво. То не е създадено за моята работа, но в този особен контраст ми е много интересно да работя. Всъщност тук се чувствам много удобно. Аз живея в Ню Йорк, където интересът към културата и артистичния живот се приема за даденост. А тук всичко подобно представлява особена грижа, която зарежда с енергия. Това е характерно за подобни места, които са извън някакъв център. Когато се връщам в Тайланд, виждам, че ние имаме същите нужди и липси, и че за да вървят нещата, трябва да бъдеш много по-въвлечен и енергичен.
- Мястото има ли въобще някакво значение за номад като вас?
- Моят номадски начин на живот е част от работата, но и от нагласата за живеене. Станах художник, защото се ми беше интересно да нямам място. За мен всъщност няма значение къде отивам и къде съм, аз винаги съм локално, глобално и “глокално” заинтересован. Важни са определени връзки, които човек създава не само с мястото, но и с хората: те трябва да говорят с него, да го слушат, да пият и да ядат с него.
- Затова ли направихте тук своеобразна социална кухня?
Риркрит Тиравания, "Училище за готвене"
- Според мен кухнята е много хубаво място. Надявах се в нея хората, които се интересуват от изкуство и изобщо от култура, да срещат други хора, които просто минават, случайно или нарочно. Със своя номадски начин на живот аз мога да функционирам като връзка между местата. Сега се връщам в Ню Йорк и там ще разказвам какво се случва тук.
- Справиха ли се добре организаторите на тази изложба?
- С тях се познаваме много отдавна и хубавото е, че те знаят как точно работи всеки от художниците. С избора си на хора и на работи Яра и Недко успяха да направят всичко много удобно, но и много избистрено и прецизно като концепция. Винаги можете да направите подобна изложба с много работи и с много имена, но това не значи, че идеята ще заработи. Мисля, че в този случай идеята за изложбата стана добър увод за започване на диалог.
- Ще дойдете ли отново?
- Разбира се, че ще дойда. Хората от моето поколение винаги сме заинтересовани да има диалог. Не само чрез изложби, има още много други форми. А диалогът тук се получи. Нашите лекции бяха много добре посетени, и особено важно е, че идваха различни хора. Разбира се, след лекциите можеше да има много повече въпроси, но знам, че това е само началото.

Разговаря Борислав Борисов
Място/ Интерес

Лекция на
Риркрит Тиравания