Хикмет Мехмедов
25 години на сцената

Казват: Какво му трябва на артиста - една добра дума. Бих прибавила - и признание също. Хореографът Хикмет Мехмедов получи и добри думи, и признание. Неотдавна той бе удостоен с двете най-високи отличия на Съюза на музикалните и танцовите дейци - "Златна лира", присъдена му за високи творчески постижения по повод неговата 25-годишна творческа дейност и "Кристална лира за ярко художествено постижение през миналия театрален сезон - неговия балет "Ангели през ада".
Кърджали е родният град на балетмайстора. Хикмет Мехмедов започва творческия си път от залата на културния дом в Кърджали. Тя го отвежда в Държавното хореографско училище - София, където се дипломира като ученик на Крум Янков и Петър Парисов. Следва петгодишен стаж като балетен артист в "Арабеск". Големият шанс за Мехмедов идва, когато е приет в Консерваторията на Санкт Петербург със специалност Балетна режисура в класовете на световноизвестните балетмайстори и педагози проф. Николай Боярчиков и проф. Пьотър Гусев. Веднага е забелязана неговата дарба, което му дава уникалната възможност още като студент да започне постановъчната си дейност и то не с кого да е, а със звездите на Мариинския театър. Завършвайки с отличен консерваторията, следва ново признание - поканен е в Минск, Беларусия, да направи дипломния си спектакъл - "Юношеска симфония" от Моцарт. Завръщайки се в България той е последователно главен балетмайстор и директор в операта в Русе, директор на балета в София, главен балетмайстор в Бургаската опера. реализира свои постановки също и в градовете Плевен, Варна, Стара Загора, Добрич, Кърджали, Нови Сад, Констанца. Едва ли би ни стигнало мястото, за да изброим направеното от него - над 60 постановки във всички жанрове - балет, опера, оперета, мюзикъл, развлекателно шоу, рок-балет...
Достатъчно е да си припомним превъзходния му спектакъл "Едит Пиаф", който стана един от върховете не само в неговото творчество, но и в българската балетна драматургия. През годините Мехмедов създаде собствен хореографски почерк, като едно от големите му достойнства е доказаната му дарба на режисьор. И още нещо много ценно - той е сред малкото хора, които където и да отидат, все "става нещо". Организира, убеждава, печели съмишленици за своята кауза, така както навремето Анастас Петров и Асен Манолов, и той събира "от улицата" хора и прави прекрасни професионалисти. По време на пребиваването си в Русе създаде състав - талантлив и ярък, който в дните на най-голямата криза откъм публика и средства поддържаше богат репертоар и събираше многобройна публика. Пак там основа балетен клас към ДМУ "Веселин Стоянов" и бе негов ръководител и педагог в течение на пет години, а на сцената на Русенската опера проведе първата национална творческа среща на младите български хореографи "Асен Манолов". Пренесъл е енергията си сега в Бургас. Още не е изтекла година откакто е оглавил балетния колектив, а вече са реализирани няколко премиери. Интересът на публиката към балетното изкуство в този град е възкресен. Щедър, изпълнен с уважение към по-възрастните си колеги и направеното преди него, отдаден на любимото си изкуство, той умее да печели любовта и на колегите, и на поддръжниците и приятелите си. "Който е работил с него, не може да не го обича" - казва един от неговите танцьори.

Маргарита Михайлова