Алмодоварови
страсти в алено


"На Бет Дейвис, Джина Роулъндс, Роми Шнайдер; на актрисите, които играят актриси; актьорите, които играят актриси; жените, които са станали майки, и жените, които искат да станат майки" - това е посвещението на Педро Алмодовар в прелестния му филм "Всичко за майка ми". С покъртителна лекота и нежна ирония испанският киноантрополог на женскостта ни среща с поредните си многострадалки. Между Мадрид и Барселона, сцена и дъжд, хармония и смърт, грях и мечти, заблуди и благородство, съвпадения и попадения, той пресича границите на благоприличието без свян. И като саморазголващ се шаман властно ни повежда в неукротимо дамско царство, където виталността надхитря болката, а мъжът копнее за жената в себе си. Медицинска сестра в Мадрид (Сесилия Рот), координатор на програма за трансплантация на органи, става свидетел на смъртта на 17-годишния си син заради автограф от актриса (Мариса Паредес), която двамата току-що са гледали като Бланш в "Трамвай "Желание", а по-късно отива в Коруня, за да види на живо човека, спасен от сърцето на мъртвото й дете, така и не разбрало истината за своето раждане. Животът й е съдран. И тя се отправя в Барселона, за да издири губерки от миналото - оказва се, че бащата на сина й Естебан е травеститът Лола, който се друса от години, направил е бебе на монахинята Роза, заразил я е със СПИН и узнава за мъртвия си син на нейното погребение. Между двете жени се създава връзка, по-силна от кръв, и закономерно новороденият Естебан остава при медсестрата. Междувременно тя е срещнала отново актрисата и нейната вечно дрогирана спътничка Нина. И по време на гастрола им в Барселона сбъдва моминската си мечта - да играе Стела в "Трамвай "Желание", както и тази на сина си - да има фаталния автограф. Ражда се нова дружба, повлякла след себе си още по-нова - между актрисата-лесбийка и стара приятелка на главната героиня, която е също травестит... Филмът е низ от озъбени житейски обрати. Чрез шеметното посредничество на Алмодовар те връхлитат зрителя като торнадо - от драстичните ситуации, през взривния диалог, до спазматичните актьорски присъствия. "Всичко за майка ми" е чудата еквилибристика между мелодрама, фарс и драма; между сълзи и кикот; между отчаяние и надежда... Както сме свикнали при Алмодовар, из екрана бродят магнетични актриси. Този път той е натоварил преди всичко познатата ни от латиноамериканския сераил "Девет луни" Сесилия Рот с нейното благородно до сияйност излъчване, и игралата вече при него в "Тайната на тайните ми" Мариса Паредес с нейната уморена до примирение хубост. И, както сме свикнали при Алмодовар, аленото доминира с цялото могъщество на своята категоричност - то е баграта на кръвта, любовта, страстта, ексцентриката, властта... След реверанса към великия си сънародник Бунюел в "Жива плът", сега 40-годишният испански издевател се обяснява в любов на една от холивудските "диви" - чрез цитата от "Всичко за Ева" и дамгата на Бет Дейвис върху съдбата на актрисата във "Всичко за майка ми". Този филм, както и повечето на този режисьор, е разтърсващ с безцеремонната си хуманност. И с отчаяната си искреност - до завист! Неслучайно се тълпят на Алмодовар и в Испания, и по света. Само че в София мераклиите да видят "Всичко за майка ми" (Награда за режисура от Кан '99) не са много, ако съдя по рехавата съботна публика в "Ново кино Славейков". Успокоението ми е, че е млада - от онази, дето гледа "Матрицата" десетки пъти. И вероятно е проумяла, че за разлика от смайващите, но голи спецефекти на холивудския хит, във "Всичко за майка ми" голи са само душите. А иначе е тъпкано до смайване с човещина и обещание за бъдещност на киното.

Геновева Димитрова







От пръв
поглед