Млади виртуози и българска музика

На 3 февруари в зала 7 на НДК започна нов концертен цикъл, организиран от Съюза на българските композитори - "Млади виртуози от цял свят свирят българска музика", Професионализъм, приповдигнат дух, импровизация в сценария", очарователна водеща - Елена Петрова. Трудно е да се намери балансът между сериозното и атрактивното. Това съвсем не означава, че не трябва да се експериментира. Оказва се, че българската музика има много по-силно въздействие, когато е свързана с естествената концертна изява, отколкото в затворените композиторски форуми.
Изпълнителите - концертът се организира съвместно с фондация "Албер Русел" - бяха пианисти от Аржентина, Гърция, Италия, Корея, Тайван, Япония и инструменталисти от България. Някои от тях са съвсем млади и едва ли са мечтали за подобен шанс да свирят в НДК пред изискана, но и щедра на аплодисменти публика, да бъдат обградени с вниманието на телевизионните камери. Композиторите могат да отбележат концерта като събитие в творческата си биография. За нас, слушателите, остана приятното съпреживяване и разни мисли като например как един чужденец приема българската музика, или защо все ни се струва, че той не може да улови душевността на Панчо Владигеров или Веселин Стоянов. Интересен е и въпросът как ние, българите, свирим своите композитори?
Най-малките виртуози бяха само на 8 години - цигуларката Лия Петрова, която изпълни "Токата" от Петър Христосков, и виолончелистът Михаил Петров с "Елегия и Хоро" от Илия Драганов са очарователни талантливи деца. Китаристът Станислав Хвърчилков, 15-годишен, свири с удивителен за възрастта си усет към мелодията и многогласието. Ивайло Златев с "Токата" от Васил Казанджиев прикова вниманието с блестящия си пианизъм, но и със зрелостта на своята интерпретация.
В общия висок градус на сценично присъствие чужденците се чувстваха особено ангажирани и респектирани от контакта с живия композитор. Сигурна съм, че за Марчела Мартинес от Аржентина и за Александър Текелиев или за японката Ясуко Мики и за Виктор Чучков вълнението по време на изпълнението и задоволството от резултата бяха еднакво дълбоко усетени. Артистичната поанта на вечерта бе изявата на Георгеос Филаделфевс от Гърция, възпитаник на проф. Жени Захариева. Той изпълни "Прелюд" от П.Владигеров и дори успя да изненада организаторите със собствената си концепция за финал на вечерта, изявявайки се и като белкантов певец. Шоуто стана! Направиха го младите изпълнители и публиката, които очевидно имаха необходимост от него.


Елисавета Вълчинова-Чендова