МИДЕМ 2000
22-ри януари 2000-та година. Стартира MИДЕМ 2000. Веднага трябва да назова името на безспорната звезда на това издание. Казва се ИНТЕРНЕТ. Откриването на едно от най-значимите събития в областта на музикалната индустрия е предшествано от международен семинар "MidemNet", посветен изцяло на всички форми на приложение на ИНТЕРНЕТ в световната музикална индустрия. На специална церемония са наградени най-добрите web сайтове за годината. Изброявам само някои от тях. За звукозаписна компания: www.atlantic-records.com, www.bluenote.com, www.realworld.on.net. За изпълнител: www.aerosith.com, www.beastieboys.com, www.dmband.com. За медия: www.billboard.com, www.dotmusic.com, www.mtv.com. За фестивал или музикално събитие: www.lilithfair.com, www.popkomm.de, www.roskilde-festival.dk.
МИДЕМ - най-големият музикален пазар в света навърши 34 години. Създаден е през 1967-а година от Бернар Шеври. За сравнение: първото издание на MИДЕМ събира 900 участника, 349 фирми и компании, представители на 12 страни. MИДЕМ 2000: 3 973 фирми и компании, представители на 95 страни. Общата площ, на която са разположени щандовете на изложителите, се простира на 11 197 квадратни метра!!! С три хиляди квадратни метра тазгодишният MИДЕМ е пораснал само за една година. Просто пространството във Фестивалния комплекс е организирано по различен начин. Двата подземни етажа на двореца са предоставени само на изложителите. Горните етажи са запазени за концертите, конференциите и т.н. С 10 % се е увеличил броят на щандовете в сравнение с миналата година. Най-многобройни са щандовете на Великобритания, САЩ, Франция, Германия, Италия. В абсолютно същия ред се нареждат тези страни и в класацията за брой представени фирми. По-надолу в класацията следват Холандия, Белгия, Испания, Канада, Швеция.
От 1967-а година досега броят на участниците непрекъснато се увеличава. Понякога - драстично. Едно изключение. Рязък спад в броя на участниците през 1991-ва година. Причината - войната в Залива.
Идеята MИДЕМ: среща на професионалистите от музикалния бизнес. На едно място са събрани звукозаписни компании, мейджъри, продуценти, издатели, дистрибутори, вносители, производители на техника, звукозаписни студиа, агенти, програматори на музикални програми в частни и държавни радиа и телевизии, директори на фестивали, адвокати, специализирани в областта на авторското право, одитори, журналисти от електорнните медии и пресата... И разбира се, изпълнители - световноизвестни или изгряващи таланти. MIDEM привлича в Кан всички, които се интересуват от новите тенденции в музиката, от авторските права, от получаването на лиценз, от договори за разпространение, от представяне на артисти, на албуми, на каталози.. . MИДЕМ предлага и специално пространство, отделено за демонстрации на нови технологии. Hall of Shame е мястото, където може да се види специална селекция на пиратски продукти от целия свят.
Концертите на MИДЕМ. От позицията на своите вече 34 години MИДЕМ е свидетел на раждането на много тенденеции, стилове и звезди. Дал е възможност на много от младите таланти да бъдат чути. През MИДЕМ са минали Елтън Джон, Даяна Рос, Селин Дион, Юсу Н'Дур, Арета Франклин, Джилберто Джил, Шарл Азнавур, Джони Холидей, Жан-Жак Голдман, Мишел Жонас, Патрисия Каас, Монсерат Кабайе, Мишел Петручани, Пласидо Доминго, Джеф Милс.. . MИДЕМ 2000 не прави изключение от предшествениците си и отново предложи възможността се видят концерти на някои от най-големите уърлд мюзик-звезди. Съорганизатор на тези концерти е Радио Франс Ентернасионал, защото по-голямата част от днешните звезди сред изпълнителите на етномузика са били сред откритията на РФИ. Един от тях е Ричард Бона, който, по всичко личи, ще надмине дори и Юсу Н'Дур. Преди две години Ричард Бона е в Кан, за да дебютира на MИДЕМ. Тогава все още е неизвестен. Днес, две години по-късно, той е сред звездите. Минава през Кан само за ден и половина, между турнето в Япония и турнето в Англия. "Той е един от най-добрите басисти в света в момента", ми подсказаха колеги от големите европейски радиостанции, които от години следят концертите на MИДЕМ. "Преди две години спях в "някакъв си" хотел и за първи ме поканиха на вечеря в един от най-скъпите ресторанти в Кан. Е, сега спя в хотел Мартинез, на Кроазет, обаче бързам. Идвам да си видя приятелите, да свиря и веднага пътувам. Това е разликата!", казва ми Ричард Бона. Имах намерение да правя интервю с него. На петата минута се отказах. Защото това се оказа човекът с най-невероятното чувство за хумор, когото съм срещала. А ми се струва невъзможно това да бъде предадено в интервю. Или поне няма да бъде истинският Ричард. Прекарах цяла вечер в неговата компания - вечерта му, отделена за приятели. Просто защото той се оказа най-добрият приятел на един от журналистите от световната програма на Радио Франс Ентернасионал. И защото съм българка. А Ричард Бона има много "смешни" - на неговия език това означава "страхотни " - спомени от България. Бил е в България през 1992-ра година по време на една от Джаз-срещите. Е, днес е една от звездите на MИДЕМ. С присъщото си чувство за хумор ми разказва как един ден пътувал от САЩ към Европа. Към онази дата Ричард Бона е обещаващ талант, току що е започнал да прави турнета по света, да има самочувствието на "звезда".. . Изведнъж един от пътниците в самолета става и започва да дирижира. Група пътници пък запява. На незнаен език. И тогава един от "най-добрите басисти в света в момента" решава, че най-вероятно са подбирани тези пътници, защото пеят божествено. Е, тази група пътници, се оказала "Мистерията на българските гласове". "Пак искам да се върна в България, ентусиазирано ми казва Ричард Бона. Само да стане малко по-топличко! Защото аз съм роден в Камерун все пак и зимата на тази географска ширина някак трудно я понасям..."
Е, зимата в Кан изглежда малко по-различно. Температурата достигна 19 градуса, имаше хора по плажовете. Така че не предполага кой знае колко усилия от страна на изпълнителите: "Джамирокуай", Уитни Хюстън, Марая Кери, Тина Търнър, "Тексас", Енрике Иглесиас, Милен Фармер, Флоран Пани, Франсис Кабрел, Дейвид Холидей, "Блу Брадърс Бенд", Марк Манголд eнд груп, Джак Лукеман, "Уотъркрес", Бас Одиси, Мелиса Рийвс, Биг бенд дьо Лозан, Елиадес Очоа и ел Куартето Патриа, "Суперстар", Мартин Тейлър, Беп Кенеди, "Нотр Дам дьо Пари", "Суис Монтрьо джаз клуб", "Джазанова", " Лез-иьо Ноар", Тина Арена, Карлос Нуес, "Елегия", Юри Буенавентура, Марк Луорънс... Изброявайки всички тези изпълнители, спазвам единствено реда на концертите им на MИДЕМ. Не споменавам изобщо десетките електронни партита през всичките вечери на MИДЕМ и десетките диджеи, защото навлезем ли в електорнния сектор, трудно ще излезем. А MИДЕМ не само отдавна е влязъл там. Електронната музика вече е основен елемент от това грандиозно събитие в Кан.
Конференциите на MИДЕМ. Логично, организаторите на предлагат теми, които в най-голяма степен интересуват хората от музикалната индустрия. Сред тях: хоризонтите на развитие на ИНТЕРНЕТ, бъдещите трансфорамции в музикалната индустрия, икономическите аспекти на тези промени в световен мащаб. Голям интерес предизвика дебатът, посветен на музиката на 21-и век, както и новите модели на разпространение на музика. Естествено е, след като всички днес са на мнение, че бъдещето на музиката минава през ИНТЕРНЕТ, да се търсят отговори на въпросите: "как точно това ще бъде осъществено? Кой формат ще доминира - MP3, Liquid Audio, RealAudio, Windows Media Audio, MP4? Хармонизирането в световен мащаб на законодателствата, особено в областта на авторските права, задължително трябва да се осъществи преди електронната търговия истински да се е развила, категорични са специалистите. САЩ вече направиха първата крачка към регулация в тази посока с Digital Millennium Copyright Act (DMCA). Европейската директива за авторските права трябва да бъде приета и интегрирана в законодателството на всяка една от страните-членки. Дали DMCA може да послужи като модел за останалата част от света? Това е въпросът, на който сега европейците трябва да отговорят. Пиратството продължава да бъде големият проблем на музикалната индустрия. Музикалното пиратство вече придобива гигантски размери по целия свят. Тук добавям класация от една официална статистика за "лидерите" сред пиратите в света за периода 1996 - 1998-а година: Русия, Бразилия, Китай, Италия, Мексико, Аржентина, Саудитска Арабия, Малайзия и др. Да не говорим за новите форми на пиратство. В последно време музикалната индустрия се развива с невероятни темпове благодарение на развитието на ИНТЕРНЕТ, довело до възможността за виртуално разпространение на звук. Този феномен доведе до нови форми на пиратство. Тема, която поставя доста въпроси и проблеми пред професионалистите от музикалния бранш. Изобщо музиката по ИНТЕРНЕТ е безплатно средство или машина за пари? Отделна дискусия беше посветена специално на темата от Независимата асоциация на музикалните издатели. Към всичко това трябва да се прибавят и разговорите между хилядите сновящи хора из фестивалния комплекс, които всъщност са най-продуктивни, просто защото незабавно дават реален резултат.
Януари, 2000, Кан. 10 ч. - все още цари спокойствие. 12 ч. - улиците на града се изпълват с хора, говорещи всички възможни езици и носещи еднакви чанти, на които пише: "MIDEM 2000". След полунощ - започва същинското оживление. Като на MИДЕМ.
Връщам се оттам, откъдето започнах и си мисля, че май няма никакво значение дали това е първото издание на MИДЕМ за новото хилядолетие, или последното за старото. MИДЕМ просто е едно по-различно пространство! Много напред във времето!

Десислава Минчева


Радио Франс Ентернасионал - България
С любезното съдействие на Ер Франс

Просто цитирам президент генералния директор на МИДЕМ
Хавиер Рои:
Добре дошли на първия МИДЕМ за новото хилядолетие! Това е един нов MИДЕМ!
.