Жерар Мортие напуска Залцбург

- Г-н Мортие, обърнал сте се с молба към кураториума на Залцбургския фестивал да прекрати договора ви, след като мине лятото. Това окончателното ви оттегляне от фестивала ли е?
- Кураториумът трябва сега да реши дали да приеме молбата ми. Ако настоява да остана, ще се позова на една точка в договора, която ми позволява да се оттегля в случай, че вече не мога да осъществявам творческите си идеи. Значи, ако кураториумът иска да ме задържи, трябва да одобри репертоара и бюджета ми за 2001 г. без съкращения.
- Защо подавате оставка, какво ви потиска?
- В сегашната политическа ситуация трябва да се оказва съпротива, всеки по свой начин. При Залцбургския фестивал всички решения трябва да бъдат съгласувани с президентката на фестивала и с кураториума. Това не е като в "Бургтеатер" или във Виенската държавна опера. А Хелга Рабл-Щадлер в качеството си на президентка на фестивала е находка на Волфганг Шюсел, който твърди, че иска да създаде една нова Австрия, както някога Хитлер на "Площада на героите". Ако нещо не харесва на новото правителство, госпожа Рабл-Щадлер няма да го одобри. Така политиката непосредствено може да се меси на ръководството на фестивала. А когато в кураториума на фестивала влезе и член на Свободната партия, за мен вече действително не би имало никаква възможност да остана. По никакъв начин не бих могъл да работя с представители на фашистка партия.
- Кое е фашисткото в Австрийската свободна партия?
- Австрийската народна партия не е демократична. Тя използва демократични средства, за да дойде на власт. Но тя няма понятие от демократично поведение. Който не е с нас, е против нас - ако си на различно мнение, веднага биваш очернян. Свободната партия никога не се е занимавала с изкуството, което аз защитавам. Тя само се е борила срещу него. Към това се прибавя и омразата й към модерността. Тя с удоволствие би зачеркнала думата "съвременно изкуство". Вместо това Хайдер иска да подкрепи регионалната култура, под което разбира концерти на йодлерите.
- Вие от доста време наблюдавате завой надясно в културния климат на Австрия.
- Да. Интересно е кой допусна тази дясноектремистка партия във властта - Народната партия - и с нея едно заможно консервативно гражданство, което си мечтае за блаженството на валса и обича да цитира от "Лешникотрошачката": "Щастлив е, който не помни". Тези хора са естествената клиентела на Залцбургския фестивал. Те са част от публиката му. Аз съм безкрайно разочарован, че през деветте години на работата ми тук международната публика допринесе за отварянето на фестивала към изкуството на ХХ век, но австрийското гражданство си е все същото от времето на Виенския конгрес през 1815 г. Гражданство, което почти болезнено се е вкопчило в ХIХ век.
- Какво конкретно очаква фестивала?
- Катастрофа, защото като международно космополитно културно събитие той пръв ще бъде засегнат от политическия обрат. А в творческо отношение го заплашва изолация. Има артисти, които вече отказаха ангажиментите си за догодина в знак на протест, като Кристоф Марталер например. Определени кръгове от публиката също няма да дойдат. Сътрудничеството ни с телевизионния канал за култура "Arte" също е пред провал.
- Консервативните сили само ще се радват, когато разберат, че определени артисти отсъстват.
- Така е. Но ми се иска да видя как ще изглежда Залцбургският фестивал след десет години, ако е принуден да се лиши именно от онези творци, които се чувстват ангажирани със съвременността. Който вярва, че бъдещето на фестивала е в безкрайното повторение на вчерашното, допуска голяма грешка.
- Оттеглянето ви точно в тази ситуация не е ли все пак най-лошият вариант на това, което може да предприемете?
- Не. Ако бях в "Бургтеатер", щях да остана. Но ръководните органи на фестивала, от които завися, просто ми подрязват крилата. Нищо не мога да наложа против волята на коалицията от Народната и Свободната партия. Въпреки всичко искам да продължа дейността си в Австрия. Ще предприемам инициативи отвън и ще подкрепям новаторски настроените кръгове в изкуството.
- Злите езици говорят, че отдавна се каните да напуснете Залцбург и тази оставка ви е добре дошла.
- Знам. Но можете да бъдете сигурни, че никак не ми е добре дошла. Има хора, които изобщо не могат да си представят, че човек може да вземе такова решение само заради политически убеждания. Но ако не бяха убежденията ми, изобщо нямаше да мога да издържа деветте години в Австрия.
- Плановете ви за 2001 г. са доста големи. Например оперната постановка на Матиас Пинчер или пък трудната за поставяне опера на Хелмут Лахенман "Малката кибритопродавачка". С оставката си не рискувате ли провала на тези проекти?
- Надявам се, че няма да ги отменят и че след като се оттегля, няма да имат повод да атакуват програмата ми, за да уязвят мен.
- Кой ще ръководи Залцбургския фестивал догодина?
- Иска ми се Петер Ружичка временно да поеме ръководството, защото всичко вече е подготвено.

в. Ди цайт, бр.7/2000 г.

Разговора води Клаус Шпан

От немски Ирина Илиева















Разговор с директора на Залцбургския фестивал