Веселата вдовица
в българо-немска версия

Премиерата на "Веселата вдовица" в ДМТ "Стефан Македонски" бе предшествана от турнето на трупата в Германия, Швейцария, Франция и Люксембург. След 37 представления, изиграни на немски език, българският вариант е на сцената на театъра от 26 февруари.
Това че диалозите са на роден език, а музикалните номера се изпълняват на немски, не пречи спектакълът да се възприема с вълнение, провокирано не само от музиката на Лехар, но и от майсторската работа на диригента Руслан Райчев. Той е проникнал детайлно в жанра, уловил е неповторимата му атмосфера, води спектакъла с усет за драматичните ситуации и ги извайва пластично според характера им: приглушени задушевни мелодии, върху които звучат драматични мелодекламации; любовни дуети, изпълнени с романтична пламенност и чувственост, изкрящи танцови номера; майсторски изработени ансамбли. Диригентът умее да увлече публиката и да провокира у нея реакции чрез тези толкова типични за жанра нагрявания на темпото. Умее да обхване целия спектър на музикално-театралната изразност - от лириката до вихрения кан-кан и да насити спектакъла с празничност, чувственост и веселие.
До диригента стои още един познавач на жанра - режисьорът Светозар Донев. "Оперетата по рождение е еклектичен жанр" - казва той. Тук, във "Веселата вдовица" Донев свободно използва всички жанрови възможности, за да създаде сценични персонажи с ярко изразени характеристики, за да очертае комичните ситуации и мелодраматичните моменти. Впускането в полистилистиката на жанра е смело - някои от персонажите са изградени в чисто бутафорен план, на места актьорската игра е наситена с жива клоунада, искри от комедийни гегове. Другаде пародията става водеща в изграждането на сценичните ситуации, а хуморът оцветява деликатно дори взаимоотношенията на романтичната двойка Данило - Ханна Главари. Третото действие, сцената "При Максим" е изградена като истинско вариете.
В постановката блесва цяло съзвездие от млади изпълнители - в пълния смисъл на думата синтетични актьори.Те са отлични певци, с великолепна вокална подготовка, с красиви и свежи гласове, те са интелигентни и талантливи актьори, които могат да поднасят говорните диалози естествено, да увличат публиката с безупречната си танцувалност.
Добринка Икономова, изпълнителката на Ханна Главари е очарователна актриса. Тя изпя така изящно и с толкова искрено чувство баладата от второ действие, че предизвика дългия аплауз на публиката. Убедителен е и Данило на младия Марио Николов, който е отличен певец. Мигове на истинска наслада от пеенето поднесе тенорът Ивайло Гюров - Камий. А Николай Петров, ветеран сред младите си колеги разгърна своя ярък комедиен талант. Изпълнителката на Валенсиен - Калина Ангелова с прелестна наивност изгради комедийния образ на своята героиня. И този списък от имена на талантливи певци-актьори продължава до последния изпълнител на второстепенна роля.
Декорът на художничката Евгения Раева е изграден върху един атрибут, който участва активно в заплитането на една от основните сюжетни нишки - ветрилото. То е превърнато в символ на любовните игри и лекомислени съпружески изневери. Огромни, изящно декорирани ветрила - паравани изпъстрят сцената, придават й не само карнавална атмосфера, а и носят атмосферата на сецесиона, типичен за времето, когато Лехар е композирал своята творба. Що се отнася до някои от темите на либретото на класическата оперета, те звучат дори актуално за българската публика: "Ако вдовицата изтегли от банката на Монте Негро своите 20 милиона, държавата ще фалира."


Румяна Апостолова