Чужденци
по света и у нас


В интимното арт пространството na tavan@ Андреас Шпигл (вече познат на българската публика след работата му с Илина Коралова по проекта Бетавил) изнесе лекцията "Да обичаш Диаспората". Акцентът на темата беше човекът като чужденец в собствения си град. Лекторът разказа за своите и на колегите си изследвания върху определени поведенски стереотипи. Някои от тях, макар и любопитни, веднага се препънаха в местния бит и колорит. Така например идеята, че мощни джипове и велосипеди за планинско катерене се карат по градските улици и това изразява стремежа за връщане към природата, тъй като животът в града е прекалено удобен, предизвика нескрити усмивки. Ясно е, че софийските улици са прекрасно място за mountain byke, а джиповете издават по-скоро комплексите и агресивността на определена социална прослойка.
Очевидно далеч по-вълнуващ за публиката е проблемът за българина като аутсайдер в световен мащаб. Едва ли тревогите му в тази връзка му остават време да се замисли за локалната ситуация. А и той като дългогодишен затворник в собствената си страна, сега би искал да преживее и други вълнения. В тази връзка няколко щастливи обстоятелства разведряват атмосферата на културния фронт. Едно от тях е активната работа на Илияна Недкова за включване на български автори в рамките на ежегодния международен фестивал за видео и електронни изкуства Video Positive. Като куратор и мениджър на FACT, Ливърпул, тя и тази година успя да осигури активно българско присъствие. В рамките на сегашното издание с название "The Other Side of Zero" беше представен CD-ромът на Недко Солаков "The Right One", един забавен колаж от някои от най-известните му инсталации. В селекцията кратки видеофилми "Crossing Over Time" са включени работи на Боряна Драгоева, Димитрина Севова и Зорница София. Други български автори участват в CD-рома "Виртуални революции". Чрез тези три проекта и чрез изложбата "Spаcecraft" Илияна Недкова се представя и като куратор.
Отново с нейното съдействие и благодарение на посредничеството на галерия ТЕД запалените фенове можаха да видят в БиБиСи Център София пакет от кратки английски видеофилми, куриран от Джудит Лау за Mersey Film & Video, Ливърпул, и показан в края на миналата година на фестивала Остранение в Любляна.
Съпричастността със света вече има и друг знак - когато живеещи в чужбина български художници изпитват необходимост да покажат свои работи на родна земя. Затова и изложбата на Косьо Минчев в галерия XXL се очакваше с интерес. Тя се състои от две скулптури "Да нариташ себе си" и "Ще издухам кръвта си", и от прожекция, съставена от видео фрагменти. Пластиките с нищо не променят представата ни за Косьо "от преди Америка", независимо че явно са важни за "XXL естетиката" (наритването на самия себе си като културно самоубийство - Свилен Стефанов). Проблясъци на новост се прокрадваха в заснетите видео кадри. Те обаче очевидно показват трудността на зачатието особено след процеса на саможертва. Цялата тази ситуация има много общо и с темата за "чужденеца в собствената си страна", по света и върху цялото земно кълбо, която в крайна сметка опира до това, че въобще не е лесно на човека и особено на художника да си намери място под слънцето.

Мария Василева







Изкуство
на борда