Мартенски
музикални дни
Мотото "Изкуството 2000: във и отвъд" е категорично защитено в отделните пластове на фестивалната листа. Още първите дни го доказват. Откриването отвори три от линиите, които в комплементарен ритъм съпътстват цялата програма: особеното внимание към българската музика (достойно защитено от русенските симфоници под диригентството на Цанко Делибозов с цялостния, завършен прочит на Концерт за оркестър от Красимир Кюркчийски); кантатно-ораториалното като част от фестивалния статут (мащабно постигнато в изпълнението на хор "Дунавски звуци" и солистите Евгения Рачева, Александрина Милчева, Цветан Цветков и Диман Панчев - с известни резерви по отношение доведената докрай ансамбловост, в Брукнеровия "Te Deum") и синтезът на традициите с темата Шостакович и Русе. Концертът за цигулка в изпълнението на Ваня Миланова - с блестящо защитена философска концепция, дълбочина на мисълта и всеобхватност, бе от моментите, които дълго съхраняваш в паметта си и, за кой ли път, осмисляш музиката на Шостакович.
Като продължение на тази линия е темата за годишнините, в която квартет "Димов" се вписа логично с три Бетховенови квартета. Характеристиката на концерта би се вписала в няколко определения - професионализъм, стилност, задълбоченост, усет за ансамбъл. Присъствието на квартет "Димов" в юбилейното издание е и част от стремежа на организаторите да представят ярки български и чужди музиканти, гостували често на фестивалния подиум. В този аспект първите дни поднесоха два впечатляващи концерта.
На 18 март Минчо Минчев и Борис Блох, в партньорство със забележителния немски виолончелист Кристоф Рихтер, се представиха като камерни музиканти. За пръв път заедно на русенска сцена. Камерни, но само по жанров признак, защото интерпретацията на триата от Хайдн, Дворжак и Чайковски във възходяща линия достигна до мащабност, стилово шлифоване, динамична амплитуда, дълбочина на музикалния прочит и артистичност, далеч надхвърлящи общоприетото определение за камерно музициране. И като финал на малкия камерен цикъл - концерт на Георги Бадев и Божидар Ноев на 19 март. Когато към трите големи "Б" (Бах, Бетховен, Брамс) прибавим още две - Божидар и Бадев, възниква магическа алхимия. Само за присъстващите в залата би било възможно да разберат колко трудно се описва с думи силата на идващите от сцената послания - сдържана музика, драматичен порив, ефектна виртуозност, философска дълбочина, непосредственост, богатство на емоцията...
В контекста на заложените отправни точки в първите дни на фестивала е и още една, изключително съществена за неговото битие линия - младите. Отново - музикална академия "Проф. Саша Попов". Към майсторските класове на Михаел Фришеншлагер, Божидар Ноев, Робърт Коен, Андраш Адорян, Татяна Колева, Рикардо Галярдо, Паул-Хайнц Дитрих, Божидар Спасов и Майкъл Свобода проявяват интерес стотици млади музиканти от страната и Европа. В концерта "Имена от бъдещето" се представиха двама от най-младите български музиканти, завоювали първи награди в международни конкурси през миналата година - Яна Дешкова - цигулка (в съпровод на Марина Капитанова), и Евгени Божанов - пиано. Щастлив си, когато слушаш толкова млади хора да музицират така. Грижата за младите, изразяваща се в различни форми и аспекти, е една от най-сериозните инвестиции на Мартенския фестивал - инвестиция, насочена към бъдещето - неговото и на българската култура.

Мария Дуканова