Нови тоналности в Русе

Таня Пасева, Музика по Матис

Традицията изложби да съпътстват концертите по време на Международния фестивал "Мартенски музикални дни" в Русе не е от вчера. Сравнително по-отскоро се представят автори, групи и художествени центрове, занимаващи се с неконвенционални форми. В тази посока началото е поставено през 1995 г., когато в рамките на изложбата "Музика, визия..." е обособен такъв раздел. През следващата година за участие са поканени членовете на група "Ръб" от Пловдив. Диана Попова представя през 1998 г. проекта "Музика в материал", в който участват Кирил Прашков, Правдолюб Иванов, Кирил Златков, Антоний Софев. След Сусумо Ендо през миналата година, сега по случай 40-ото издание на фестивала, организаторите отделиха средства (макар и минимални) за подобаваща паралелна програма в областта на изобразителните изкуства. Главният куратор на събитието Диана Попова обедини под заглавието "Нови тоналности на образа" изложби и представяния, които отразяват някои от тенденциите в съвременното изкуство.
Една от изложбите е на русенските художници Таня Пасева, Георги Пасев, Лъчезар Дочев и Иван Д. Иванов - Йоаний, работещи в посоката на неконвенционалните изкуства. Работите им оставят приятно впечатление, независимо че носят нещо от времето и вкуса на "Флуксус естетиката". Група "8-ми март" и приятели показват изложбата "Огледалце, огледалце...", в която участничките наблягат на процеса на вглеждане в собствения образ. Преобладават фотографии, постери, принтерни разпечатки, повечето с автобиографичен характер. Работите на Надежда Ляхова, Аделина Попнеделева, Алла Георгиева, Надя Генова, Таня Абаджиева, Моника Роменска, Елена Панайотова, Силвия Лазарова, Даниела Сергиева и Боряна Драгоева демонстрират желанието на групата за идентификация и намиране на точното място в съвременния културен контекст. Галина Лардева представя Центъра за съвременно изкуство към Художествената галерия в Пловдив чрез работите на 7 художника. Интересен контраст в експозицията е постигнат между работата на Дан Тенев "Масов Абстракт" - огромно "живописно" произведение от черни найлони, и лиричната "абстракция" на Таня Абаджиева "Храна за птички" - много ленти от хартиено тиксо, посипани с черни семенца. Димитър Трайчев показва добрите традиции на варненската школа в областта на филмовия и музикалния плакат. В програмата са включени още представяния на Ата център за съвременно изукство, Център за медийни изкуства Интерспейс и Фондация "Изкуство днес".
Фактът на тези изложби не е за пренебрегване. Радостно е, че след София и Пловдив още един град проявява интерес към организиране на по-мащабни форуми в областта на съвременното изкуство. В столицата, където без съмнение е съсредоточен най-активният живот в тази област, напоследък се чувства известно задъхване по отношение на галерии, изложбени зали и въобще места за изява. В това отношение конкуренция почти отсъства. Умората да се показва в едни и същи пространства се отразява и върху продукцията. Затова новите предизвикателства са добре дошли, още повече когато там могат да се видят и някои по-малко известни имена и да се сравнят дейностите на различни групи и организации.
Разбира се, всичко това едва ли би било възможно без желанието и дейността на Елена Великова - директор на Художествената галерия в Русе, на нейния екип и на кръга от колеги, който симпатизира на работата й. Знае се, че в нашата страна всичко зависи от инициативността на отделните хора. А в случая има щастливо съвпадение между интересите на галерията и желанието на ръководството на фестивала "Мартенски музикални дни", той да бъде придружаван от интересна програма в областта на изобразителните изкуства. Искрено се надявам, че традицията в това отношение ще продължи и ще се развива все по-активно. Съвременната ни култура има нужда от този форум.

Мария Василева







Изкуство
на борда