Кийото Сакай свири Бетховен

Японската пианистка със световна известност бе очакватият връх в програмата на "Оркестрал" под диригентството на Бедрос Папазян в зала "България". Матинето започна с премиера на Атанас Атанасов - Концерт за флейта и оркестър. Изящно, разбираемо произведение с много изяви за солистката - Кремена Ачева и струнния оркестър. Младата талантлива флейтистка показа изяществото на творбата убидетелно, а "Оркестрал" грижливо бе изработил деликатния акомпанимент.
Интересно попадение бе сюитата за струнен оркестър "Аквариус" на бразилския композитор Жозе Пайва Нетто, великолепно оркестрирана за струнен състав от композитора Александър Йосифов. В пет части авторът представя странна музика - ту близка до европейската мелодика на малкия град, ту напомняща тангата на Латинска Америка. Композиционните средства са семпли, музиката звучи спокойно, създадена от композитора, за да покаже копнежа му към един добър бъдещ свят. Особено красива бе третата част - витална, напълно в духа на латино-американския фолклор, който в българския град намира място още в началото на ХХ век.
Във втората част на матинето прозвуча Invicti Bellate - Мотет за глас и струнни инструменти на Антонио Вивалди. Солистка - българката Вера Николаева, която живее във Франция. За пореден път се уверих, в качествата на българските певци, открояващи се с чудесните си гласове, с музикалност и интелигентност. Оперна и камерна певица - драматичното сопрано Николаева представи тази малко изпълнявана у нас творба на Вивалди брилянтно, чисто, виртуозно (последната част).
Солистката Кийото Сакай се представи с Концерт за пиано и оркестър от Бетховен. Този ранен концерт е свирен у нас стотици пъти. В изпълнението на голямата пианистка го приехме като нещо ново - изпълнен с неописуема топлина и изящество, с търсени и намерени различни цветове на трите части, с лекота и брилянтност, която сякаш нарочно показа голямата връзка на ранния Бетовен с големите му съвременници - Хайдн и Моцарт.
Кийото Сакай е голямо явление не само за Япония. Нейната разностранна концертна дейност, участието в концертния живот на родината й и по световните сцени с най-различен репертоар - от барокова до съвременна музика - я поставят на завидно място в клавирното изкуство. Тя свири в дуо за пиано редом с изтъкнати майстори в тази област, сред които са и Джулия и Константин Ганеви, които имат определена роля в развитието на Кийото Сакай като изпълнител.

Николай Кауфман