Намерените статуетки

Не си спомням откога Американската филмова академия
е проявявала естетическа адекватност, подобна
на "Оскар 2000". Все едно, че това не са беловласите патриарси на Холивуд, за които вложените пари, еврейските неволи и американският дух са старозаветна троица. Точно заподозрените фаворити получиха статуетките (откраднати и открити), необезпечени с долари, но подплатени с бляскави перспективи. Петте "Оскар"-а от осемте номинации на прелестния дебют "Американски прелести" (за филм; за режисура на Сам Мендес; за оригинален сценарий на Алън Бол; за операторско майсторство на Конрад Л. Хол и за мъжка роля на Кевин Спейси) изненадаха не с адресатите си, а с радикалността на Академичния жест. Отдавна не бяхме гледали толкова американски филм с толкова силен антиамерикански патос. "Оскар" за женска роля по право отиде при неизвестната Хилъри Суонк за транссексуалното й превъплъщение в "Момчетата не плачат" на Кимбърли Пиърс, а за поддържаща - при буйната Анджелина Джоли за социопатичната Лиса в "Луди години" на Джеймс Манголд.
"Оскар"-ът за цялостно творчество на Анджей Вайда е закъснял холивудски реверанс към фундаменталното европейско кино. "Оскар"-ът за чуждоезичен филм на "Всичко за майка ми" е недостатъчен за трогателния ироник Педро Алмодовар. "Оскар"-ът за визуални ефекти е единственият възможен за "Матрицата" на братя Уашовски (при тоталното ни отсъствие на церемонията, българската утеха е, че в наградения екип е младият ни сънародник Георги Боршуков - браво, Жоро!). "Оскар" за поддържаща роля получи Майкъл Кейн за тук все още непознатия "The Cider Hous Rules" на шведа Ласе Холстрьом. Иначе, както свикнахме напоследък, почти всички носители и претенденти за "Оскар" са вече видени в България. Или идват скоро, както гласят форшпаните от екрана на "София Мюзик & Филм Фест".

Г.Д.