Работата -
нашето забавление
Музиката е изкуство, което най-лесно преминава границите - така твърдят и известните британски (или космополитни) шоумени от "Трансглобъл Ъндърграунд", които пристигнаха в София, за да представят най-новата версия на пищния си техно-уърлд спектакъл в рамките на "Мюзик & Филм Фест - София 2000". В първото си ексклузивно интервю те говорят за себе си, често репликирани от "другите двама". А това са DJ Нелсън Дилейшън и VJ Шейк Ад Хелик, които правят заедно с групата своите звукови и светлинни спектакли. Всички заедно бяха далеч по-приветливи и добронамерени, отколкото предполагаше разпространения мит за тяхната резервираност.

- Въпреки голямата ви популярност и деветгодишната ви творческа дейност критиците все още спорят при дефинирането на различните стилови влияния, които обуславят уникалното звучене на "Трансглобъл Ъндърграунд": денс, рейв, хип-хоп, хаус, дъб, илектрик-поп... в амалгама с почти неизброими разновидности на уърлд-музиката. Вие самите как бихте определили стила си?
- От пет години се опитваме да го определим, но все не успяваме: той се променя непрекъснато. Щом го определим, и той вземе, че пак се измени... В действителност това не е наша работа - ние просто експериментираме в търсенето на нова, интересна звучност, стремим се да балансираме между автентичния и електронния саунд - а определенията са проблем на критиците.
- О, "Трансглобъл" са нещо като бърз влак в метро, само че глобално - смее се гостуващият DJ Нелсън Дилейшън (Нелсън Пайпърайт), като ни връща към името на групата - и с доста повече транс...
- Според вас кои са най-съществените творчески влияния върху членовете на групата?
- Ние се интересуваме от всичко: като се започне с денс-културата на 90-те години във Великобритания и се свърши с традиционния индийски, арабски и африкански фолклор. Но има и достатъчно много стойностни неща от поп- и рок-музиката на 50-те, 60-те, 70-те години. Бяхме доста повлияни от фънка, утвърдения тогава поп. И до днес се интересуваме от несъвместимости - например като "Спайс гърлс", новите ремикси на Боб Марли и автентичната българска народна музика...
- Разбрах, че имате съвместна работа с български фолк-музиканти...
- Ще направим интересен експеримент с участието на фолклорното трио на Величка Стамболова: някои инструментали на групата ще бъдат смесени с български напеви. Бихме искали да реализираме записи и с участието на Янка Рупкина, да се запознаем по-задълбочено с автентичния български фолклор. Имаме голямо желание този проект да успее, но всичко това все още е само една идея.
- Мислите ли, че бъдещето на поп-културата е в смесването на най-жизненото от различни стилове и звучността на различните етноси?
- Да, разбира се.Точно това най-много обичаме да правим - ние сме усвоили толкова много от музиката на целия свят. И като пътуваме и свирим на хиляди места, в различни страни, ние даваме възможност на много млади хора да опитат да слушат тази смес от различни култури. Феновете харесват поп- и денс-музиката, идват вечерта да чуят какво ще се случи, а чрез нас откриват много нови неща, непозната звучност.
- Наистина е чудесно да се съхрани традиционното автентично звучене на отделните култури - добавя DJ Нелсън Дилейшън.- Но ние харесваме и съвременната денс-музика и считаме, че можем да правим и двете заедно. Модерната танцова музика не изчерпва всичко. Във всеки музикален стил има нещо добро - аз слушам фънк, реге, стар рок, фолк-музика от много страни по целия свят.
- Това, че вие така успешно комбинирате звучност от различни точки на Земята, може ли да потвърди идеята, че хората по целия свят си приличат и могат да се обединят поне в забавленията си?
-О, да - казва DJ Шейк Ад Хелик (Дейвид Симонети). Музиката е изкуството, което най-лесно преминава границите. Войната повече от всякога е безумие. И когато видиш двама съседи да воюват, иска ти се да вярваш, че музиката може да пресече конфликтите много по-добре, отколкото политиката. Може би е време да се даде възможност на музикантите да се погрижат за мира. Не че те са по-добри от политиците...
- О, не - намесва се DJ Нелсън Дилейшън - всеки от тях се грижи за кариерата си. Но може би музикантите могат да съдействат за по-добро разбирателство. Като пътуваш и се срещаш с най-различни личности, ти непрекъснато се уверяваш колко много са общите неща между хората - те обичат да слушат музика, да танцуват, да се забавляват, да ходят на парти. Като откриеш колко много неща са общи, глупаво е да подчертаваш предимно различията. Представяли сме нашите спектакли из цяла Европа - не сме гостували само в Албания - и навсякъде младежите чудесно са се забавлявяли...
- Доколкото знам, вие представяте не просто последователност от композиции, а се стремите към цялостно въздействие, комбинирайки спецификата на вашия звук с определено сценично представяне, декори, визуални ефекти.
- Да, действително се стремим към това. Ние променяме обстановката в клубовете, залагаме много на въздействието на заобикалящата среда. За нас е важно, когато някой дойде в залата, да види всичките тези цветни светлини, видео-шоуто на екрана, окачените платна, да си каже: "о, това е чудесно!" и да остане.
- От кого сте се учили да правите визуално шоу?
- Започнах със самостоятелни експерименти, учех се сам - смее се VJ Шейк Ад Хелик - спомням си, че в средата на осемдесетте години често ходех в лондонски клубове, където звучеше денс-музика, гостуваха много звезди, правеха се ТВ предавания. Моята първа работа беше да правя видеозаписи: харесвам филмите, харесвам психеделията, обичам да правя видео-импровизации, обичам и денс-музиката. И затова реших да правя всичко това едновременно, на едно място.
- Промени ли ви с нещо славата?
- Да, много сме уморени от нея.
- И все пак - харесвате ли този начин на живот?
- О, да - това е добър начин да се поразходиш, да пообиколиш света. Обичаме да пътешестваме. Стремим се към всяка възможност за изява. И така - ден подир ден - имаме много да пътуваме. А накрая, като се появи още една възможност за концерт - и тази възможност се нарича България - независимо от това, че постоянно работим и сме много уморени, ние тръгваме отново на път. Защото за нас е удоволствие да дойдем тук и да представим нашата музика. А и българският фолклор отдавна е уважаван от много хора в Англия.
- Това е добър живот. Получаваме на всичкото отгоре безплатни напитки - вдига през смях чашата си VJ Шейк Ад Хелик. Ние опознаваме много страни. Другите хора плащат, за да пътуват. А на нас ни плащат да пътуваме. Забавляваме се да правим шоу - плащат ни и за това. - А как стои въпросът с целувките? Имате червило на бузата...
- О-о-о - Шейк Ад Хелик изглежда притеснен - това не е по моя вина, целунаха ме на летището. Аз току-що пристигнах в страната...Добре, че не съм женен.
- Ние създаваме музика, каквато искаме и обичаме - връща се към въпроса DJ Нелсън Дилейшън със сериозен тон. - Това е много по-хубаво, отколкото просто да работиш всеки ден едно и също. Ние сме си сътрудничили с някои от най-добрите музиканти, които изобщо можеш да си представиш. Изобщо сме големи късметлии, защото имаме свободата да правим това, което ни харесва. Знаем, че това не може да продължава безкрайно, но докато трае, е приятно и весело. Допада ни пътешественическия начин на живот...

- Вие сте щастливи хора.
- Да, наполовина - смеят се англичаните - не всеки ден.
- А какви са бъдещите ви планове?
- Да продължаваме по същия начин - гласи единодушния отговор. Стремим се да използваме всички възможности за развитие, сътрудничество с различни музиканти.
- Понякога си мечтая за малка къщичка в тихо местенце - казва DJ Нелсън Дилейшън.
- ...или за голяма къща в шумно място...-прекъсва го Шейк Ад Хелик - и наблизо поне един клуб, в който всяка вечер да свирят всички мои любими музиканти... Но в по-близко бъдеще: на мен ми се иска да дойдем тук още това лято, да бъдем на фестивал на традиционна българска музика, да разгледаме цялата страна, не само София.

- А как виждате бъдещето на музиката, която правите? Някои критици и теоретици понякога говорят за известно изчерпване...
- Попмузиката не е изолирана култура, за която е закономерно да достигне своя край - отговаря DJ Нелсън. Музиката се променя, обновява и асимилира различни влияния толкова бързо: например, оказва се, че инди- и денс-музиката си пасват толкова добре заедно. Днес се издига вълната на завладяващата сплав от денс и уърлд, утре ще се появи нещо друго... Дори някой да каже, че дадена култура е изчерпана (а аз не мисля, че това се случва лесно - по-скоро това е поглед на човек, повърхностно запознат с процесите или просто се вдига медиен шум) - тогава денс-музиката отново ще се промени и ние пак може да изплуваме. Музиката е толкова богато изкуство, че не мога да се съглася с хората, които говорят за изчерпване на музикалните идеи. Освен това понастоящем технологиите се развиват толкова бързо. Това дава възможност за нови импровизации, обогатява звука.

Разговаря Боряна Кунева


Разговор
с Трансглобъл Ъндърграунд
и другите двама