Памет за една забележителна певица

Последните 10-15 години развитието на звукозаписната индустрия акцентира все повече и по-мащабно върху реставрацията, обновлението на стари записи, съхранили гласовете и инструментите на големи изпълнители, съхранили дори изпълненията на композитори като Малер, Сен-Санс, Гершуин и много още. Информацията е изключително ценна. Тя създава, от една страна, възможност за най-млади изпълнители да проследят извивките на интерпретаторската традиция през десетилетията. От друга - краткият изпълнителски живот придобива нови измерения, а оттам и много по-актуално значение в днешната музикална среда. Присъствието им, особено в ерата на компактдиска, не звучи само като ценна антикварна придобивка; присъствието им е свежо, съвременно, със стойност, която продължава живота на интерпретатора и го прави част от съвременния изпълнителски възглед. Защото е много по-достъпен и близък за всеки, който влиза в съответната сфера на изява.
Затова идеята за включването на премиера на компактдиск в четвъртия Великденски фестивал на Софийската опера ми се струва много сполучлива. Още повече, че това е компактдиск с изпълнения на Сийка Петрова - певицата с един от най-красивите гласове от близкото минало. Дотолкова близко, че мнозина от по-младите почитатели на операта не познават гласа й; но и не толкова далечно, ако се съди по естетиката и внушението на нейните изпълнения. И това, разбира се, не бива да ни учудва. Тъй както не ни учудва, че изпълненията на един Борис Христов, на Елена Николай или Шварцкопф не ни звучат архаично или старомодно. Защото (припомням за по-младите) Сийка Петрова е връстница тъкмо на Борис Христов. И тя е минала през европейски педагози - не в Италия, а в Париж, Берлин и Залцбург. Учила е вагнерова интерпретация при забележителната изпълнителка на Кундри и Брунхилде Ана Бар-Милденбург. Оттам сигурно са и корените на нейните незабравими Вагнерови образи (Сента от "Летящият холандец", Елза от "Лоенгрин", Фрайа от "Рейнско злато") - припомня ни ги и това чудесно издание. Чуваш мащаб и дълбочина, стил на звукоизвличане, които днешният слушател свързва повече с чужди имена. Гласът й има изключителното качество да променя цвят, вибрато, динамика, начин на фразиране в зависимост от това дали го чуваме като глас на Тоска или на Азучена, на Лиза, на Кармен или на Еболи... Сийка Петрова действително е владеела магията на изразността и на внушението. Певческите й качества - начинът, по който артикулира и интерпретира текста, например, експресията на фразата й в ариите на Сантуца и Сляпата - действително дават всички основания да я сравняваме със световноизвестните й връстници. Въпреки че видът на нейната кариера е бил по-различен. Но едно е сигурно - всеки един млад човек, който има намерение да става певец, би трябвало многократно да слуша записите на Сийка Петрова. Този компактдиск сякаш на тепсия поднася и идеята за издаването на документален запис на цял спектакъл с певци от ранга на Сийка Петрова. Може би някоя чужда фирма ще се заинтересува и от дистрибуцията му в чужбина.

Екатерина Дочева

















Вградени
ноти

Сийка Петрова Оперни арии за сопран и мецосопран Продукция на БНР и фирма Miroglio