Много шум за... сватба

"Булката беглец" е мелодраматична комедия. Неин режисьор е Гари Маршал - онзи, който преди десетина години създаде поредната вариация за Пепеляшка и принца "Хубава жена", превърнала се в холивудска класика. Пак е заложил на същия актьорски дует - Джулия Робъртс и Ричард Гиър. Ударил е джакпота - тя е все така паралитично чаровна и далеч по-добра, той - все така изобретателно мъжествен на фона на днешните холивудски хубавци.
Но въпреки неизбежните съвпадения в разлистването на любовната интрига, "Булката беглец" е доста по-различен от "Хубава жена". Вместо Лос Анжелис, действието прескача между Ню Йорк и затънтено градче. Вместо милионер и начинаеща проститутка, героите са репортер и провинциална дизайнерка. Вместо с костюми на Черути, той е облечен с Армани... Всичко започва оттам, че нюйоркският репортер превръща девойката в национално чудовище, посвещавайки й вестникарска статия, в която разказва, че е бягала от олтара седем пъти; тя изпраща възмутено опровержение, че всъщност са само три; бившата му съпруга и настоящ шеф го уволнява и той тръгва по следите на обекта си.
Провинциалното общество е като семейство - всичко се знае, всичко се прощава, но не се забравя, особено бягствата на героинята от собствените й сватби. (Покрай журналистическото разследване и ние имаме възможност да ги видим на видео). В момента тя се подготвя за четвъртата - със спортист. Той е напомпан и нелеп, тя го обгръща с обожание, репортерът ги следва неотлъчно, а междувременно, в търсене на причините за булчинските й откази, обайва всичко живо от нейното обкръжение. Така научава, че момичето, иначе свястно и оригинално в дизайна на осветителни тела, всъщност няма собствено мнение - дори за вида на пържените яйца. Като в "Душичка" на Чехов, тя приема безропотно самоличността на избраника си, но, за разлика от рускинята, овреме се усеща, че нещо не е наред и хуква презглава.
Покрай смях, ревност, нежност, съпротива, дързост и поучения, в "Булката беглец" се оглеждат както делнични аспекти на американското живеене, така и универсални психологически мотивации. И филмът всъщност е по-дълбок от смешната си очевидност. Навярно в Щатите проблемът с женитбата е доста сериозен, след като в последните години се пръкнаха няколко "булчински" комедии. Самата Джулия Робъртс игра в "Сватбата на най-добрия ми приятел" и "Нотинг Хил".
За ужас на феминистките, "Булката беглец" има не само хепиенд, ами и навеждане пред "силния" пол - тя отива в Ню Йорк и на колене поисква репортерската ръка. Разбира се, филмът е адресиран предимно към дамската аудитория. И си е емоционално преживяване, независимо от привидната му жанрова лекота.


Геновева Димитрова







От пръв
поглед