На 19 май т.г. Националният съвет за радио и телевизия, съвместно с фондация "Свободна и демократична България", проведе семинар по проблемите на Европейската правна рамка за защита правата на малолетните при излъчване на телевизионни програми, на влиянието на Интернет върху радио- и телевизионната регулация. Специално за случая в София пристигнаха Елен Фату - член на Висшия съвет за аудиовизия във Франция, и Анри Пижа - президент на Международния институт по комуникации в Лондон. Започнал със закъснение, семинарът бе официално открит от президента на фондация "Свободна и демократична България" Джон Паница, видимо изнервен заради технически проблеми с превода и рехавото медийно присъствие. И с право. Думите му "Надявам се, че тази среща ще бъде ползотворна за България", бяха чути от десетината присъстващи, в това число и членове на НСРТ.
Г-жа Фату ни запозна с опита на френския Съвет за аудиовизия, създаден преди 18 години, по отношение на отстояването на правата на децата и юношите при излъчване на програми и филми по телевизията. Той се основава на два аспекта: защита на самоличността на малолетните на екрана; защита на малолетните като зрители. За тази цел са приети означения на възрастовите категории за филмите и излъчването им по часови пояси, по-късно възприети в Белгия, Полша и България. Комисията към Националния филмов център дава категория на филмите за кината, а в отделните тв-канали има отделни комисии (от вътрешни експерти, от майки между 25 и 45 години и т.н.). Що се отнася до информационните емисии, Съветът изисква те да показват насилие само когато е крайно наложително, но във всички случаи аудиторията да бъде предупредена за това. Изключително деликатен според лекторката е въпросът за диалога между Съвета и тв-каналите - все пак трябва да съхранява тяхната свобода. Но резултати са постигнати. От юли 1996 всички тв-канали във Франция са приели тези мерки, които влизат в сила от 1997, но заради трагична смърт на двама гимназисти са въведени от 18 декември 1996. Любопитен личен опит сподели г-жа Фату по отношение на клиповете: в един от излъчваните френски певец карал кола, тъпчейки човешки тела; тя лично се обадила в тв-канала; клипът бил спрян от страх за санкциониране; пресата гръмнала, че Съветът е цензор.
Според лекторката, насилието на екрана е приоритет на американското кино и ограничителните рамки във връзка с възпитанието на подрастващите стимулират производството на френски тв-филми. "Не се месим в програмите на телевизиите, а само в начина на поднасяне и възприемане", уточни г-жа Фату. На въпрос дали има изследвания за влиянието на ограниченията върху детската престъпност, г-н Пижа отговори, че има проведени серия изследвания в Канада. Според тях най-застрашени са децата на 12-13 години - те смесват телевизионното съобщение и реалния живот и е установено, че училищните престъпления в Канада или Щатите имитират видяното на тв-екрана няколко месеца по-късно.
В крайна сметка се оказа, че у нас категоризациите на филмите са идентични с френските, след като НФЦ е създаден по модела на тамошния CNC. Тоест от тази гледна точка българските деца са по европейски a priori защитени от насилието, но само в кината, при това без санкциониращи мерки за нарушения. Що се отнася до БНТ, частните телевизии и кабелните оператори, състоянието на нещата е чудовищно - те би трябвало почти изцяло да променят програмациите на преобладаващите петоразрядни филми и сериали, за да бъдат предпазени малолетните от ексцесиите на малкия екран - без значение дали са порно или екшън.
Очевидно на НСРТ му предстои поредният обществен дебат, да не кажа битка - този път за децата. Но според мнението на г-жа Фату, и на френския Съвет му е трябвало доста време, докато обществото го възприеме. Както и властите - те до ден днешен го обвиняват в прекалена инициативност и взискателност. А г-н Пижа добави: "По-скоро вече го възприемат като съветващ орган, който регулира".
Семинарът бе интересен. Но би бил наистина полезен, ако поне половината от поканените петдесетина телевизионери и експерти бяха дошли.

Геновева Димитрова