Ясен Тодоров - респект на 25

"Подиум на младия изпълнител" - е една от най-хубавите идеи и устойчиви традиции на "Софийски музикални седмици", сега съвместно със Салона на изкуствата, която всяка година разширява с нови индивидуалности представата за перспективите на музикалното ни изкуство през следващите десетилетия.
Този път поредицата започна с Ясен Тодоров, чиито макар и редки появи в България вече не са обвити с интригуващия ореол на непознатото име, на "откритието", а будят сериозен интерес и сред професионалните цигуларски кръгове, и сред по-широка аудитория.
Срещата с неговото изкуство не носи вече изненадата от постигнатите умения на един млад инструменталист в "американското" му образование. Макар че респектира дори само изброяването на успехите му през последните години - завършен гимназиален курс в Училището за музика в Айдълуайлд, Калифорния, бакалавърска степен в Консерваторията "Харид" - Флорида, а в момента - магистратура в Истман Скуул в Рочестър в класа на знаменития Олег Криса, награди на конкурсите за млади артисти в Редланс, Калифорния, за цигулари във Флорида, "Бока Попс" - Флорида, концертни турнета в САЩ, Германия, Франция, Швейцария, България, дебют през 1999 в Карнеги Хол, Ню Йорк... Сега на преден план е радостта от израстването, узряването на един млад музикант, който с всеки свой концерт убеждава и българската си публика във високите качества на своя цигуларски талант, в обширния диапазон на потенциалните си възможности.
Подредената с вкус програма на тази вечер (27.V., зала 9 на НДК), макар и променена в последния момент (необичайни обстоятелства са принудили младата корейска пианистка Соня Ким, която очаквахме като партньор, внезапно да се върне в Сеул), позволяваше максимално богато, пълноценно разгръщане на неговия талант в широкото му амплоа - като вглъбен камерен музикант и като ярко виртуозно изявен инструменталист. Този път Ясен Тодоров бе в ансамбъл с проф. Ружка Чаръкчиева. Впрочем, с нейното вещо, тънко чувствително и стабилно партньорство са очертани вече няколко върхови концертни изяви на Ясен Тодоров, а записите им на Брамсовите сонати на диск на "Гега-ню" получиха и високата оценка на световния капацитет - сп. "Страд", Лондон, 1999. На този концерт сонатите на Бетховен (оп.12, номер 1) и Брамс (оп. 78, номер 1) бяха изградени стилно, със стремеж към цялостно единно изграждане на дълбоко осмислената драматургична линия, без увлечение в бързи темпа или външна ефектност, със спонтанна, въздействаща "романтична" емоция при Брамс. В трудната солова Соната на Изаи (оп. 27, № 1) и прочутата "изпитателна" Рапсодия "Циганка" на Равел Ясен Тодоров разкри отново и високата си техническа сръчност, и зряла тонова култура, и свободно, собствено музикантско мислене.
Един музикант, който на 25 години сякаш вече е намерил своя изпълнителски облик - очакваме неговите нови щрихи със зрелостта.

Анди Палиева