Конкурсът Борис Христов

Дванайстият международен конкурс за млади оперни певци "Борис Христов" - София/2000 стартира на 23 юни сутринта с пресконференция и теглене на жребий за реда, в който се явяват на първи тур участниците, а след обяд тържественото откриване приключи бързо с представянето на международното жури.
То е под председателството на директора на операта-домакин Пламен Карталов, а сред членовете му са имена като проф. Ава Джун Купър от Великобритания, лауреатка на конкурса, проф. Джан Ли Тюен от Китай, президентката на фондация "Роза Понсел" Елейн Дюк от САЩ, импресариото Ерих Зайтер от Австрия, проф. Мария Слатинару-Нистор, Румъния, проф. Радмира Бакочевич от Югославия, лауреатка на първия конкурс от 1961 година, Собхи Видаир, оперен артист и директор на операта в Кайро, както и българските им колеги проф. Павел Герджиков, композиторът Александър Йосифов, диригентът Руслан Райчев и певицата Юлия Винер. Отсъствието на руснаци в международното жури се дължало на невъзможността на поканените Владимир Атлантов, Ирина Архипова и Евгений Нестеренко да присъстват на тези дати в София.
Потвърдилите участието си в конкурса са 84 от 20 страни. З0 са българи. Значително по-голям е броят на жените в сравнение с мъжете. Сред чуждестранните състезатели преобладават руснаците, украинците и грузинците. Възрастта на кандидатите е между 27 и 31 години. Тази по-висока долна възрастова граница организаторите оправдават с факта, че повечето певци са със сценичен опит.
Конкурсът е в три тура. Първият задължава състезателите да се представят с две арии от опери по избор. В предварителните заявки на младите певци фигурират произведения от Верди и Моцарт. Във втория тур е включена задължителна творба от български композитор - песен или ария.
Третият тур в София, както е известно, е свързан с участие в оперен спектакъл на финалистите - особеност, която не фигурира в нито едно световно певческо състезание. Четири са оперните заглавия, които Софийската опера предоставя за изявата на достигналите до третия тур: "Травиата", "Трубадур" и "Дон Карлос" от Верди и "Севилският бръснар" от Росини.
За пръв път Софийската опера поема изцяло домакинството на конкурса. Предоставя му сцената и административните си помещения от първия до последния ден. За първи път е учредена награда на публиката. А нейното допускане до залата от самото начало е с билети - практика, която не съществува никъде другаде по света, както се похвалиха организаторите. Те акцентираха и върху факта, че очакват конкурсът да бъде посетен и от чуждестранни оперни директори и импресарии. Покани били отправени към десетина представители на съсловието, но потвърждения нямало до деня на откриването. Все пак очакванията са, че конкурсът ще привлече вниманието на онези импресарии, които са се специализирали в лансирането на млади певци, тъй като престижността на подобни форуми се измерва с шанса, които те дават за бъдеща кариера и ангажименти. Стана ясно също, че както всяка културна инициатива в последните години у нас, и тази висяла на косъм поради липса на пари...

Румяна Апостолова