Пловдивски дневници

Сравнително скромна бе предварителната информация за балетния спектакъл от Хелзинки - тазгодишния европейски град на културата. "Никой, само приятелят ти" на финландката Сузана Лейнонен е изобретателно и изтънчено като технология на тялото и оцветено с хумор 30-минутно представление - първа по-сериозна работа на 28-годишната бивша солистка на Естонския национален балет. Според нея в хореографията винаги трябва да има разказ. Нейният почива върху автобиографични преживявания на една аутсайдерка, която трудно се приобщава към хората.
Ако изкуството на Сузана Лейнонен може да бъде причислено към изящните миниатюри, без които можем, но които ни създават по-голям вкус към живота, срещата с полския певец и музикант Гжегож Турнау е твърде представителна за усилията на Полския институт в София. Пловдивската концертна зала едва ли прилича на краковско кабаре, но вероятно където и да е зад пианото, Гжегож Турнау пренася и заразява с онова, което наричаме "полски дух". Неговите поетични, шеговити, закачливи и сатирични песни са в традицията на полския шансон, родом от студентските кабарета и клубове. Хармонията между музиката и текста при тях е задължителна. Оркестърът му е смесица от симфоничен и рокбанда и свири неистово. Гжегож Турнау по нищо не прилича на българските си колеги, въпреки че е в челото на полската естрада. Той е интелигентно и непреднамерено диалогичен, с непресторено чувство за хумор.
В Билетния център на Пловдив, известен още като "Домът на Европа", изключителната изложба "Виртуози на полския плакат" се смени с книжните макети от симпозиума "Висяща пластика". Един картонен петел на Ален Роа като истински въжеиграч преминава на велосипед по опънатата връв за радост на малцината наблюдаващи го. В Цар-Симеоновата градина десетина скулптори, между тях и двама румънци, измайсториха чудесни мраморни творби, които се вписват великолепно в зеленината и остават вечен знак и дар на Пловдив от симпозиума на открито.
Всеки божи ден от 25 май до 30 юни преди обед и надвечер пред община Пловдив тече фестивалът "Открита сцена". Без билети, пътем, на крак или седнали по пейките или в кафенетата, пловдивчани могат да се наслаждават на концерти, спектакли, ревюта. Понеделниците са определени за читалищните колективи от областта. В този жест на специалистите от дирекция "Култура" дори има хвърлена ръкавица към усилията на фондация "Европейски месец на културата".

Пенка Калинкова