Анкета за танцовия театър

Въпроси:
1. Как преценявате ситуацията на модерния танц в България?
2. Как оценявате вашето присъствие в тази ситуация?
3. Какво би могло да промени ситуацията?

Галина Борисова
Завършила е ДХУ - София (1985). Преподавател по модерни танцови техники в НБУ, хореограф. Специализира в Палука шуле, Дрезден, и в "Американ Данс Фестивал". Работи в няколко международни продукции с Елза Лимбах, Ленка Флори, Луис Бедард и Мириам Херв. Поставя осем спектакъла в България, Чехия, Холандия и Германия.??? През 1998 г. печели първа награда за хореография на конкурса в Гронинген, Холандия, с "История без край". С международната си трупа участва във фестивали в Амстердам, Берлин и Лондон. Представител на България е за "Аероуейвс" - част от "Резолюшън фестивал" на "Дъ плейс тиатър", Лондон. Последният й проект "Атараксия" е копродукция на Гранд театър - Гронинген, "Софиенсале" - Берлин, и "Одавижън" - София. Той гостува с успех през юни т. г. в София и Варна.
1. Отнасям се крайно недоверчиво.
2. Ситуациите в България не ме провокират, даже ме отчайват. Понякога ме отвращават.
3. Саможертва - ако си талантлив и имаш много възможности; упоритост - ако преследваш по-далечни перспективи; компромиси - за да не се откажеш.

Росен Михайлов
Завършил е ДХУ - София (1990). Танцьор и хореограф на свободна практика. Преподавател по модерни танцови техники в НБУ. От 1989 до 1994 е солист на "Арабеск". От 1993 танцува в "Амарант Данс Студио". През 1997 г. печели стипендия за участие в международната хореографска програма на "Американ Данс Фестивал". Специализира модерен танц при Лойд Нюсън, Ръсел Малифант, Дейвид Замбрано, Даниел Лепкоф, Дейвид Дорман, Марк Тейлър и други. Поставял е в "Арабеск". В момента участва в Международен пътуващ проект "Пощенски картички към XXI век" заедно с още четирима европейски хореографи.
1. Намирам ситуацията в България за абсурдна и неадекватна. Хората, които с проявите си извън страната са доказали присъствието си в международния процес, преодоляват в собствената си страна фундаментални липси и изкривявания. Формите на обучение са остарели.
2. Не бих искал да го казвам на глас, но все повече губя мотивация за активност в собствената си страна.
3. Най-важното е да се осъзнае, че модерността в танца е начин на мислене, манталитет и житейска позиция.

Татяна Соколова
Завършила е ДХУ - София (1981). Преподавател по модерни танцови техники в НБУ, хореограф. Участва като изпълнител в студио "Ек", специализира модерен танц в Холандия, Великобритания и Германия. Хореограф на театрални постановки и авторски спектакли.
1. Много ми е трудно да изкажа мнение за нещо, което в момента в България представлява революционните усилия на 5-6 човека. Единствената трупа, която претендира за модерност, се опитва отчаяно да се съживи с присъствието на чуждестранни имена - с модерност от 60-те.
2. Ако в България продължава намаляването на бюджета за култура, както и липсата на разбиране на професии като мениджър и продуцент, трудно виждам мотив, който би ме накарал да остана да практикувам професията си в тази страна. Това, което ме задържа тук, са моите колеги съмишленици и моите студенти, в които освен професионализъм се опитвам да възпитам и ново мислене, отношение към времето, в което живеем.

Лилия Стефчева-Кирилова
Завършила е ДХУ - София (1990). Пет сезона работи в "Арабеск" със солови партии. От 1993 г. танцува в "Амарант Данс Студио". Участва в реализирането на осем проекта на "Амарант", между които има и две авторски миниатюри: "Няколко стъпки" и "Аркада".
1. Ситуацията е отчайваща. Липсва демократичност и актуална информация. Води се безумна битка на лична основа срещу независимите творци. Те са обиждани като "безсмислени и пошли", а изкуството им се нарича "криво" и "вредно". Ефектът ще бъде изселване на независимия съвременен танц извън пределите на страната.
2. Направила съм много малко досега и искам да продължа.
3. Нуждаем се от коренна промяна в институционното мислене, от толерантност и желание за истинско развитие.

Анита Цветкова
Завършила е ДХУ - София (1983). Специализира в Палука шуле, Дрезден, и в Международната лятна танцова академия в Кьолн. Танцува в студио "Ек". Преподавател по модерни танцови техники в НБУ, хореограф.
1. Ситуацията би била нормална, ако съществуваха двете страни на монетата-танц. Налице е само държавната институция, която се движи в добре утъпканите пътеки на класическия балет. Тези, които искат да творят, експериментирайки, са поставени в изолация. А това убива със сигурност.
2. Има хора, които не се уморяват да възкръсват от пепелта.
3. Необходими са средства за изграждане на Център за модерен танц.

Анкетата проведе Мила Искренова