Практическите съвети

Освен че споделя информация, радиото непрекъснато обучава. По своеобразно насилствен начин то ни запознава с хора, които еднолично е определило като значими. Дали те ще бъдат автори на песните, които звучат, или автори на гласовете, които ни се предлагат, няма значение. Ние се доверяваме на избора; неусетно и несъзнателно започваме да научаваме имената, да различаваме позициите и жанровете им. Не е необходимо обучаването да става с ясно формулирани заповедни изречения, за да има ефект. Радиото изискано и ефирно (в двата смисъла на думата) извършва този процес. То упражнява ухото ни да чува това, което трябва, и да пропуска ненужното.
По съвсем различен начин стои въпросът за директното обучение по радиото: дистанционно обучение, лекции по чужди езици или най-обикновени практически съвети. Всички те се опират на негласната уговорка аудиторията да се концентрира, да внимава и да не се разсейва. С една дума, да се спазват изискванията за учебна обстановка, която носи нормативен характер. Особеното в тази радиоситуация е доброволното превръщане на слушателите в ученици, сковани и респектирани от невидим учител. Доброволността обаче не изключва типично ученическото поведение на слушателите, проявяващо се в нехайство и недостатъчна съвестност. Няма значение, че "учителят" не може да наложи санкции. Наказанието, както всъщност и нарушенията, се разиграват в главата на слушателите. Те са породени от ученическите емоции, предизвикани от радиото.
Практическите съвети по радиото не носят заряда на йерархичните взаимоотношения учител - ученик. На последните (от инат или по принцип) не винаги се признава право на компетентност. Докато при обмяната на съвети се предполага внимание от двете страни и към двете страни. Практическите съвети не са за това да бъдат запомнени. Тях често ги декламират толкова бързо, че те трябва да разчитат на връщането по-скоро към несъзнателното радиовлияние, за което вече стана дума. И се оказва, че въпреки доброто желание да разберете рецептата за правене на курабийки на слушателката "леля Х", накрая остават само отделни думи, които не могат да я възпроизведат. Ако рецептата обаче се произнесе бавно, с темпото на чуждата дума, която трябва да проникне в съзнанието, тогава пък почти със сигурност ще се задействат ученическите стереотипи и също няма да се получи търсеният ефект. Практическите съвети носят смисъла на масовата комуникация като възможност на един човек да сподели с множеството разни свои мисли. В същото време те са и игра на лотария, защото разбираш от какви съвети имаш нужда едва когато включиш радиото. Дори да не са на точното времево място, дори да не са произнесени с точно премереното темпо, те обучават, винаги оставят след себе си някаква следа. И ако направим класическо завръщане към началото на този текст, ще се получи твърдението, че радиообучението се извършва чрез специфични практически съвети, понякога директни (като възможностите да премахнете петното от панталона си), а друг път не (като песента, която подсказва как да откриете смисъла на живота).

Вяра Ангелова








От въздуха
подхванато