Телевизионното ни бъдеще
Горе-долу така бяха формулирани основните въпроси към кандидатите за закупуването на третия телевизионен ефирен оператор (познат у нас като бившия канал на руската телевизия). Приватизирането му предстои наред с приватизирането в обозримо бъдеще на БДЖ, на ТЕЦ-овете - изобщо на възлови за страната мрежи. Oсвен за телевизионна програма, която да е в услуга на обществото ни, става въпрос и за инвестиция в далекосъобщителната мрежа. НСРТ направи събеседването публично, с което парира възможностите за обвинения в неравностойно отношение към кандидатите. Те бяха шест: Нова телевизия, TV3 на Modern Times Group, чешката телевизия Nova, Евроком КМ, Диема вижън и Емотон ООД, всъщност Пловдивската обществена телевизия, с проект за телевизионна мрежа. Тук представяме част от диалозите и монолозите пред "изпитната комисия" - поради липса на място, за съжаление, само на трима от кандидатите.
Чешката телевизия Nova. Първата национална частна телевизия в посткомунистическите страни. Според представящия я Владимир Железни една от най-успешните на континента по зрителски дял и по икономически показатели. Като предимство изтъкват дългия си опит в изграждането на комерсиална телевизия в обърканото време на посткомунизма. Има две специфики: Първо, предназначена е за всички целеви групи, за разлика от телевизиите в Западна Европа, където тенденцията е към все по-тясно профилиране. "В Чехия, каза г-н Железни, покупателната способност на населението е седем пъти по-ниска от тази в Германия. Така че трябва да привлечем за зрители цялото население". Второ, новинарските емисии и публицистиката имат също толкова голям дял, колкото и развлекателните програми - защото в младите демокрации са силно политизирани. Сменят програмната си схема на всеки три месеца, за да бъдат мобилни спрямо проблемите - още една разлика в сравнение със западните телевизии, където схемите са по-константни. Някои от най-интересните им публицистични рубрики са "Седем дни", "В казана", "Очевидец". В "Седем дни" се канят по двама политици от различни партии. Показват се новините за всеки отделен ден от седмицата, така както са били представени от телевизия Nova и политиците се приканват към коментар. Разчита се на принципа на "двата петела". "В казана" един политик буквално е поставен в казан от неколкостотин души от извънстоличните региони, които телевизията е довела в студиото. Задават му всякакви въпроси - политикът попада съвсем сред народа, едва ли не в кръчмата, лишен от обичайните защити на служебното си общуване. Излъчва се на живо. Най-солидното публицистично предаване е "Очевидец". То е отделено за разследващата журналистика и е отразило много от хаоса, възникнал през годините на прехода. Чешката телевизия се гордее с разкритията си в големи финансови и икономически скандали. През първите години от създаването си са имали интересна идея. Из цялата страна са разположили будки с малки камери. Гражданите са влизали, пускали са монети, които са отивали за благотворителни цели, и са казвали пред камерата каквото пожелаят. После записите са излъчвани. Предаването обаче се провалило или по-скоро се е превърнало в детско, защото само децата са се осмелявали да говорят най-много. Друго предаване също с новинарски уклон - "Breakfast" - шоу. С новини от Интернет и съвсем млади водещи. Между другото, чрез Интернет портала на телевизията ток-шоуто, ограничено във времетраенето на предаването, може да продължи по дигитален път. "Мис на десетилетието" с чешки красавици е рубрика, която кандидатите също не забравиха да изтъкнат. Новинарските емисии са очевидно силата на чешката телевизия - според техните проучвания 72% от най-успешните й предавания. От показаните кадри обаче стана ясно, че тази сериозност се компенсира от изключително динамична и забавна визия. Клиповете на Nova по динамика не остъпваха на американските, а вкусът, с който е направена графиката, и чувството им за хумор наистина будят "носталгия по Централна Европа", както се изрази Александър Томов в края на репрезентацията на чехите. По голямата част от предаванията им са собствена продукция, като очевидно не пестят усилия и не се плашат от сложността на заснемането.
Въпрос на Алексанъдр Томов: "Запознати ли сте с балканския манталитет?" Отговор: "Нещата у нас само изглеждаха, че са по-добри от България. Вътрешното разложение беше подобно". Смятат, че са доказали, че могат да направят телевизия без обществени средства. Ако спечелят, не смятат да внасят готова продукция от Чехия. Ще снимат тук и ще изпращат материалите до Чехия само за довършителни работи по графиката. След 1-2 години биха могли да предложат участие на доказали качество български агенции. С продуцирането на игрални филми у нас могат да се заемат след стабилизирането си. В Чехия продуцират по 2-3 филма годишно. Колкото до кадрите, казаха, че според тях PR агенциите са голяма заплаха за етиката на журналиста. Опитват се да следят, макар че е много трудно, дали неколкократно не са получили материали, които са в интерес на определени кръгове. Ако установят такова нещо, тихо се разделят с журналиста. В Чехия официално са им възложили проект, с който да подготвят хората за евроинтеграцията преди референдума за влизането в Европейската общност. Смятат, че успяват да представят европейските ценности не скучно и дидактично, а по забавен начин. Изглежда познават българските зрителски навици. Трогателно беше заявлението им, че ще съобразят часа на вечерните новини с часа, в който си лягат малките деца. Работното име на проекта им е "Телевизия Европа". Въздържаха се да говорят за американските си инвеститори, разказаха историята на скъсването с американските си партньори в Чехия. Размерът на евентуалната им инвестиция възлиза на 57 милиона и 400 хиляди долара за далекосъобщителната мрежа и самата "Телевизия Европа".
MTG. Имат 15 канала в 7 европейски страни - Скандинавските страни и прибалтийските републики. Притежават и други медии - 7 радиостанциии; вестници и списания в Швеция; всекидневника Metro; продуцентска компания не само за телевизионни програми, но и за дублиране и субтитриране на филми - според твърденията им най-голямата в света в това отношение. Регистрирани са на Нюйоркската и Шведската фондова борса, което гарантира истинността на финансовата им документация. Борсите са източника на капиталите им. Започнали са в Швеция през 1987 г. като първата, финансирана чрез регионални тарифи телевизия - TV3. Станали са номер едно в сателитните и кабелни оператори в Скандинавия. В трите прибалтийски републики са разбили телевизионните монополи и сега са на първо място на местния пазар в Литва и Естония, на трето в Латвия. В Унгария имат местен канал, който се разпространява чрез сателит и кабел - VIASAT3 (името TV3 там е било вече заето). Навсякъде фигурират като TV3, но подчертават, че програмите им са различни за всяка страна. Призовават да не се подвеждаме от фирмулировката в рекламните им документи "семеен канал с развлекателни програми за цялото семейство" и че ще предлагат "съдържание". Защо са тук? "Добри сме в работата на малки пазари и в тяхното развиване". Два са основните им коза. Първият - разбиването на монополи. Според водещия представянето на MTG Кеворк Кеворкян в близко бъдеще сме заплашени от монопола на BTV. Вторият, и по-силният - инвестицията в далекосъобщителната ни мрежа. По същество той включва смяна на досегашната мрежа. Старите предаватели ще се заменят с нови по-мощни, с минимум 75% покритие над страната срещу сегашните петдесет и няколко.
Екипът на MGT с удоволствие говореше за икономически и технически показатели, доста мъчителнo беше обаче да се накара г-н Кеворкян да каже нещо за програмната схема. Тя е описана подробно в документацията, представена на НСРТ, но тук "жанрът" събеседване показа някои свои предимства. Предишният екип се водеше от философски образован бивш чешки дисидент, очарован някога от Родопите, който се шегуваше с това, че седи в залата, където преди е заседавало българското Политбюро. Говореше за силната новинарска и публицистична насоченост на телевизията си и споделяше притесненията си за предотвратяването на корупцията сред журналистите в нея. Шведският екип се водеше от популярен български телевизионен водещ отпреди промяната, който като всеки водещ не обича да отговаря на въпроси, но е изобретателен в задаването им. Така че по едно време въпросите от типа с какво програмата на шведите ще бъде уникална за нашия пазар, започна да задава самият Кеворкян, а водещият събеседването Георги Лозанов беше принуден да заяви, че се присъединява към тях. Неохотата си Кеворкян обясни с миналогодишното кандидатстване и с това, че програмите се правят "само на книга", т.е. заради изискванията на комисията. Смята, че основното е познаването на дефицитите в досегашната телевизионна практика и че 96-те предложени рубрики запълват тези дефицити.
Мнозинството от анкетираните в поръчано от екипа проучване отговарят, че им "липсва истината за народния живот". Затова се залага на програми от типа ток-шоу - "Нещо като нищо" с гласове от публиката; "2+2", семейна игра, насочена към съхраняване на родовата памет; "Сутрин с TV3", създаваща баланс между резвлекателното и сериозното; съботното "Шоу на д-р Ч.", където медицинската проблематика лесно можела да мине в надмедицинска, дори "в религиозна"; еротично шоу; "Нощта на репортерите" за скрития от погледите ни живот през нощта и т.н., с една дума ток-шоута , които да бъдат "по горещите следи на ставащото в България". От програмата 30% се предвиждат да е българска. Въпрос на Александър Томов: В програмата ви е използван изразът "апотеоз на българската идентичност". Как се съчетава той с 6 телевизионни игри и 6 ток-шоута на ден? Въпрос на Йосиф Сърчаджиев за формата за подкрепа на българската култура, след като има предвидени две предавания за нея - един арт-клуб в четвъртък от 23.20 ч. и едно предаване за книги в събота към 15 ч. Отговор: Това са само специализираните предавания, културата може да се анонсира и чрез други рубрики. Освен това MTG ще отдели 1 милион и 200 хиляди за българска култура, като приоритет щял да има театърът. (Филмирането на театрални постановки изтъкваха всички кандидати, с изключение на чехите.)
"Пуснете нови играчи", действащите са така или иначе на пазара; "нямам ангажименти към изборната кампания на СДС", заяви в заключение Кеворк Кеворкян в отговор на журналистически въпрос.
"Нова телевизия". Собственост на гръцката "Антена груп". Акциите й се търгуват на световните борси, което гарантира прозрачността на капитала. Имат телевизии на 5-те континента. Първи в Източна Европа създават сателитен канал и много от арабските и европейските телевизии използват спътниковите й съоръжения, за да достигнат до Америка или другаде по света.
Както всички кандидати, заявяват изискващата се политематичност на програмната си схема. Подчертават настъпилите промени в практиката си: новините са "пълни" с директни включвания, водещите са по двойки, обновили са сутрешния си блок, студио "Нова" ще започне с нов за тях водещ - Иван Гарелов, заработило е ново второ студио. Като приоритетна задача изтъкват заснемането на български сериал, което трябва да започне в края на годината. Пояс за култура предвиждат между 12.10 и 1 ч. и в неделя следобед. Смятат, че има нарастваща потребност от новини за световните процеси. За собственика Минос Кирияку 70-75% българско участие в програмата е успех.
Двама души бяха представителни за кандидатурата на "Нова телевизия" - собственика й г-н Кирияку и шефът на новините и публицистиката г-н Гарелов. Кирияку е историк, автор на 6 книги. Мечтата му е "силни Балкани". Говори за семейството, което все още е "запазено като институция" в нашите страни, за древността на произхода и културата ни, от която "европейците трябва да се учат". Може би затова в излъчения рекламен филм имаше български хора, кадри от забележителностите на София, кадри от "мястото на събитието" с българския президент Петър Стоянов и т.н. Телевизията по неговите думи винаги ще има българско ръководство. Точният размер на инвестицията ще зависи от спечелването на лиценза.
Кредото на Иван Гарелов за публицистиката в "Нова телевизия" може накратко да се характеризира със следното. Първо, "Жалка е историята на разследващата журналистика в България, заяви той. Ние трябва да намираме и създаваме такива хора, но това ще ни отнеме време". Второ, "Истината трябва да се представя обективно". Следва цитиране на отговора на медиен специалист от BBC, когото попитали: "Трябва ли журналистът да изяжда политика?" Специалистът отговорил: "Политикът е избран от народа и журналистът не може да се поставя по-високо от народния вот".
От видяното и чутото изводът е, че изборът на приватизаторите на третия национален ефирен канал няма да е лек, но пък възможността за избор поне създава илюзията за бъдеща перспектива.

11 октомври 2000

Ирина Илиева


П.П. Междувременно излезе класацията на НСРТ. TV3 е на първо място. Девет точки след нея е чешката телевизия.
Каква е гледната ви точка към основните проблеми на българското общество?
Коя е нишата, в която трябва да се впише вашият проект за програма на национална ефирна телевизия и по какво се различава той от досегашната практика?
Ще влиза ли телевизията ви в обмен с други телевизии на наднационално ниво; идеите ви за глобално развитие?
Какви са финансовите ви, технологични и кадрови възможности?
Ще работите ли с български партньори?