Лицензия има, монополът остава

"Дарик" радио получи национална лицензия. Падна и последният бастион на медийния монополизъм у нас, БНР. Какво следва от тук нататък? Най-общо казано - нищо, а по-конкретно - нищо ново. "Дарик" ще продължи да бъде по-малкият "Хоризонт", а "Хоризонт" ще продължи да не забелязва конкуренцията. Поне в началото, докато тежката машина не започне да разсъждава по-различно. Което не една и две институции в държавата доказаха, че не е въпрос на няколко дни, та дори и години.
Постоянно вменяваната теза, че слушателят е този, който ще спечели от конкуренцията, е популистка и невярна. Слушателят няма какво да спечели, защото изборът му е само фикция. Ще може да си избира между два вида кисело мляко, без да му предлагат прясно. Разликите са формални, а в предстоящата изборна кампания може да се окаже, че изобщо ги няма. Почти всеки един програмен елемент е дублиран - новини и новини, "Нещо повече" и "Денят", "Неделя 150" и "Седмицата", Волгин и Карбовски. Битката ще се води между тях, а слушателят, който иска да чуе нещо друго, ще бъде завещан на местните радиостанции. Монополът върху представата за средностатистическият слушател, който се дрогира с официална информация, не е разбит.
Истинската борба ще бъде за малките населени места. На този етап тя изглежда обречена на победа за "Хоризонт". Първо, защото консервативните нагласи на населението се обръщат трудно и изискват време. Второ, защото никой не може да предвиди засега какво ще бъде слушателското поведение, когато започнат да ни събират такси за общественото радио. При условие, че имаме два почти еднакви продукта, най-вероятно е да се задейства разбирането, че след като ни задължават да плащаме - ще си консумираме купеното. "Дарик" вече се наложи в големите градове. Но дори в София, където се предполага, че политическият и радиоелекторат е най-подвижен, то не успя да превари "Хоризонт". В дребните градове и села ще е още по-трудно.
По отношение на рекламата, ръцете на "Дарик" ще се развържат. Цялата радиомрежа досега доказа, че има много добро администриране и знае как да печели реклами. Увеличаването на рекламните обеми обаче няма да повлияе на "Хоризонт". Рекламодателите също разбират, че общественото радио, макар и с кусури, е по-сигурен носител. Ограничението за количеството излъчвани реклами в обществените медии, направено в "интерес" на слушателите, е и в полза на рекламодателите. Аудиторията се задъхва от дългите рекламни блокове и при възможност гледа да ги избягва. Още повече когато количеството на рекламираните стоки не отговаря на реалната покупателна възможност. Мушването в минутката за реклами по БНР може да има много по-голям ефект, отколкото влизането в петминутката на "Дарик".
Даването на национална лицензия на "Дарик" е само предвестник на бъдеща промяна на радиопазара. При нормално развитие на събитията, до изборите нищо няма да се случи. Освен ако зад издаването на лицензията не се крие политическо намерение един от двата национални оператора да бъде използван за "специална мисия". Не знам в чия полза, но със сигурност не на слушателя.

Вяра Ангелова








От въздуха
подхванато