На Софийска филхармония - астрологично с любов

Скъпи читатели,

Знаете, че повече от месец и половина Меркурий стои в знака на Скорпиона и ще остане там до първите дни на декември, след като беше немалко време ретрограден, с две преминавания през нелеките аспекти с Нептун и с Уран във Водолей. От тези неприятни аспекти, като прибавим съчетанието им с влизането и на Слънцето в Скорпион и участието му в подобни небезобидни конфигурации с Нептун и Уран, бяха недрагите събития със самолети и кораби, с атмосферни злосторства (бури, наводнения и пр.), с транспортни произшествия, с политически вълнения. Финансови проблеми, блокирани комуникации, деформирани представи и минирано общуване, изпълващо ежедневието с недоразумения и конфликти, са нещо напълно естествено при подобни конфигурации. Последните са най-натоварващи за Телците и Лъвовете (макар че и Водолеи, и Скорпиони доста са притеснени от тях), за високите политически, образователни, артистични нива.
Няма нищо учудващо във факта, че едни толкова чувствителни хора, каквито са музикантите на Софийска филхармония и нейният генерален директор маестро Табаков (прочее самият той Лъв), са уловили тези енергии и са ги употребили по предназначение. Слава на тези, които не са се поддали на провокациите и хладнокръвно и достойно са останали дистанцирани от развитията. Слава обаче и на тези, които не са издържали, защото тяхната реакция е изиграла ролята на предпазен клапан за спасително отвеждане на напреженията в по-безобидна посока. Защото по-добре е овеществяването на агресивните енергии да се изрази в едно скарване, отколкото в срутване на покрива или транспортна злополука, подобна на случилата се в Австрия (да не дава Господ!), отнела толкова животи. И тъй, няма съмнение, че царствените Лъвове в Софийска филхармония, в удвоени количества честолюбиви, буйни и несмиряеми заради раняващите ги конфигурации, са били грандиозни и в конфликта, както във всичко останало. (Друг е въпросът, че отговорността за това всъщност се пада на високите етажи на властта и на ведомството, което си позволи да остави единствените производители на ценности на световно равнище в България - творческите кадри - на ръба на мизерията.) Човекът обаче затова е велик, защото може да трансформира всяка енергия, дори най-разрушителната, в импулс за съзидание. Да превърне болката на несправедливостта и обидата (а те са действали повсеместно и във всички посоки) в болка на себепреодоляването и оттам - в най-върховния героизъм, този на победата над себе си. Мисля, че има един олтар, който заслужава тази жертва - и това е съвършеното изкуство - както на Софийска филхармония, така и на маестро Табаков, които в своята заедност наистина изразяват вселенските хармонии и Божиите насъщия. Позволявам си да говоря това от името на публиката, която живее чрез това изкуство, диша упованията си, запазва вярата си и общува с Бога чрез него. Тази публика, която не спи от мъка и се моли непрестанно за възстановения мир в Софийска филхармония и за победата на рицарските нрави в името на общата кауза, от която, знайно или незнайно, сигурна съм, черпи сила целият български дух. Моля се и аз; и съм сигурна, че разумният избор ще бъде възнаграден от благодатности по всички направления. Прося извинение, ако в казаното дотук се съдържа нещо обезпокоително за някои - Бог ми е свидетел, че влагам само любов и молитва за благословление.

Мария Доневска






Бел. ред.: Мария Доневска е известна астроложка, чиито хороскопи се появяват всеки вторник във в. "Ние, жените". Писмото й, което тук публикуваме, макар и в известен смисъл чуждо на контекста на "Култура", е твърде свързано с проблем, който занимава и тревожи и нашия вестника.